متولی اصلی فرهنگ باید خود مردم باشند

خبرگزاری شبستان: صالحی دولتی‌اندیشیدن و دولتی عمل کردن در حوزه فرهنگ و هنر را مغایر با نتیجه‌بخش بودن این عرصه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب در نشست صمیمی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه منطقه ارسباران با تأکید بر عدم تصدی‌گری دولت در امور فرهنگی و هنری اظهار داشت: این امر با نظارت دولت در امور فرهنگ و هنر تعارضی ندارد.
وی با اشاره به این‌که نگاه سودجویانه به عرصه فرهنگ و هنر مطلوب نظر هیچ یک از فعالان این عرصه نیست، خاطرنشان کرد: با این حال اعتقاد داریم اقتصاد فرهنگ و هنر و گردش مالی این عرصه در جهان امروز و کشورهای مختلف کمتر از اقتصاد فعال در حوزه صنعت نیست.
صالحی دولتی‌اندیشیدن و دولتی عمل کردن در حوزه فرهنگ و هنر را مغایر با نتیجه‌بخش بودن این عرصه دانست و گفت: نگاه کمیته امدادی به فرهنگ و هنر مذموم است، تأکید داریم معیشت فعالان این عرصه باید از محل هنر و فرهنگ باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که باید به سمت فرهنگ مردمی حرکت کنیم، افزود: زمانی که دولت‌ها در این عرصه هزینه می کنند، نظر خود را تحمیل می کنند و این مطلوب فرهنگ یک جامعه نیست، متولی اصلی فرهنگ باید خود مردم باشند.
وی تمرکززدایی از پایتخت را یکی از مهمترین اولویت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: ایران تنها تهران نیست، از این رو تلاش خواهیم کرد با رویکردی جدید به سمت خلاقیت های بومی مناطق مختلف شود توجه شود.
صالحی با بیان این‌که بهتر است به سمت ظهور قطب های فرهنگی و هنری در نقاط مختلف کشور حرکت کنیم، گفت: منابع فرهنگی استان ها بسیار اندک بوده اما همان مقدار نیز به سمت شهرستان ها گسیل داده خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به آغاز برنامه های رویداد بین المللی تبریز 2018 نیز گفت: با توجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 میلادی،  اجرای بسیاری از رویدادهای ملی و بین المللی وزارت ارشاد به تبریز منتقل خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هویت فرهنگی، تاریخی، هنری و ادبی منطقه ارسباران اظهار داشت: ارسباران با عنوان دیار غیرت و شجاعت مشهور است، چنانکه ستارخان یکی از نمادهای غیرت ایرانی بوده و نسل‌ها از او درس وطن خواهی و بیگانه ستیزی آموخته ایم.

 

کد خبر 680576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha