کانون های فرهنگی هنری اماکنی برای جذب جوانان به مساجد هستند

خبرگزاری شبستان: صالحی گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد باید به اماکنی برای تشویق و جذب جوانان به مساجد تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه تبریز در پاسخ به سؤال خبرنگار شبستان مبنی ساز و کارهای رفع تعدد متولیان امور مساجد در کشور اظهار داشت: اگر حاکمیت و دولت نقش خود را در مساجد کاهش دهد، در نهایت به نفع فرهنگی دینی جامعه خواهد بود.

صالحی با بیان این‌که مساجد همچون گذشته باید مردمی باقی بمانند، افزود: هرچه مدیریت امور مساجد به سمت دولتی بودن سوق داده شوند؛ به همان میزان از مرجعیت این اماکن در امور دینی کشور کاهش خواهد یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این‌که دولت می تواند از جریان‌های مردمی در حوزه دین حمایت کند، گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد باید به اماکنی برای تشویق و جذب جوانان به مساجد تبدیل شوند، این رسالت در برنامه پنجم و ششم توسعه برای وزارتخانه و ستادعالی کانون های مساجد متصور است.

وی با بیان این‌که متأسفانه با کمبود شدید بودجه فرهنگی مواجه هستیم، گفت: امسال تاکنون تنها 20 درصد از بودجه مربوط به کانون های مساجد تخصیص یافته است، اعتقاد داریم باید به سمت بهره‌مندی از ظرفیت خیرین و موقوفات در حوزه فرهنگ و هنر حرکت شود.

صالحی در ادامه با بیان این‌که در جریان سفر به تبریز تفاهم‌نامه‌ای با استانداری آذربایجان‌شرقی در زمینه‌ها و موضوعات مختلف فرهنگی، عمرانی، هنری و رسانه‌ای منعقد شد، خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی دارد بخشی از برنامه‌های ملی و بین‌المللی خود را به مناسبت رویداد «تبریز 2018» در این شهر برگزار کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نباید منابع فرهنگی و هنری کشور فقط در تهران هزینه شود، گفت: 20 درصد بودجه معاونت های این وزارت باید به استان ها پرداخت شود و به دنبال افزایش شیب این پرداختی تا 50 درصد هستیم.

وی ادامه داد: هرآنچه که در استان ها می توان انجام داد، باید در خود استان انجام گیرد و نیاز نیست مجوزها از مرکز صادر شود، در این استا همت و نگاه جدی و اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد تمرکززدایی است و کارگروه تفویض اختیارات به استان ها شکل گرفته و تمامی خدمات احصاء شده است.

صالحی با اشاره به تعهدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طی سه سال آینده در آذربایجان شرقی ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه وزارتخانه و استانداری متعهد شده 280 میلیارد ریال در طول سه سال آینده برای ساخت تالار شهر تبریز پرداخت کند.

وی با اشاره به این‌که برای تکمیل و تجهیز موزه هنرهای معاصر تبریز نیز 150 میلیارد ریال هزینه خواهد شد، گفت: افزود: بر اساس این تفاهم نامه مجتمع های فرهنگی در پنج شهرستان استان ایجاد و برای تکمیل مجموعه فرهنگی تاریخی مقبره الشعرا نیز 12 میلیارد ریال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می شود.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین متعهد شده هزینه سیستم دیجیتالی سالن هایی که آمادگی تبدیل شدن به سالن سینما را دارند را پرداخت کند.

صالحی با اشاره به این‌که 30 میلیارد ریال برای حمایت از برنامه های فرهنگی آذربایجان شرقی از سوی وزارت ارشاد پرداخت خواهد شد، ادامه داد: برنامه‌ها، طرح ها و فعالیت های بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان نیز مورد حمایت جدی قرار خواهد گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزاری همایش بین‌المللی سبک تفسیری علامه طباطبایی در تبریز به مناسبت فرا رسیدن رویداد بین المللی «تبریز 2018» در سال آینده خبر داد و گفت: جایزه پروین اعتصامی، جشنواره هنرهای تجسمی، جشنواره بین المللی آواها و نعمات دینی و جایزه ادبی استاد شهریار از دیگر برنامه های وزارت ارشاد در تبریز خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری جشنواره مطبوعات در تبریز با گستره بین‌المللی خبر داد و گفت: بنا داریم سال آینده این جشنواره به مناسبت رویداد «تبریز 2018» با حضور فعالان رسانه ای کشورهای جهان اسلام به ویژه کشورهای همسایه برگزار شود.

کد خبر 680760

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha