ریشه شرک و گناه  در ضعف عقل است

خبرگزاری شبستان:رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه عقل را سلطان شخصیت انسان دانست و ریشه شرک و گناه را در ضعف عقل عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، شب گذشته در جلسه تفسیر کتاب دعای 42 صحیفه سجادیه که در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت: در این دعا خداوند به وسیله قرآن خوانده می‌شود تا آشفتگی ما به واسطه نظم برطرف شود.

وی افزود: آشفتگی و بی نظمی مساله عادی نیست بلکه حاصل وجود حیات خبیثه است که در نقطه مقابل آن سامان و نظم قرار دارد که مربوط به حیات طیبه می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با طرح این پرسش که چه چیزی باعت پریشانی و آشفتگی درونی و ظاهری انسان می‌شود، ابراز کرد: بی نظمی فردی ریشه در آشفتگی فکری و یا در پریشانی عملی دارد هر چند که هر دو این‌ها بی ارتباط با یکدیگر نیستند زیرا در بسیاری از مواقع پریشانی عملی محصول آشفتگی فکری است.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه درباره آشفتگی فکری، اظهار داشت: آشفتگی فکری نتیجه آلوده شدن انسان به شرک و گناه است شرک که خود از گناهان کبیره به شمار می‌رود منبع آشفتگی ذهنی و روانی بوده و در انسان تولید روان پریشی می‌کنند.

وی ادامه داد: ریشه شرک و گناه به ضعف عقل باز می‌گردد. آن چیزی که ذهن و روان انسان را منظم می‌کند عقل شکوفا و فعال است. اگر کسی از این نوع عقل بهره‌مند باشد حاصلش توحید و نتیجه‌اش طهارت فکری است. عقل اگر ضعیف شود خیال و وهم بر او غلبه یافته و ذهن را آشفته می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اینکه انسان در لحظات انس با خداوند متعال لازم است عقل سالم را از حضرت حق تمنا کند، گفت: انسان باید از خداوند بخواهد عقل او را کامل کند چرا که  عقل اجابت کننده دعوت حق است. ذات عقل توحیدی است لذا به ذات اقدس الهی جذب می‌شود و به واسطه این جذب انسان به توحید نظری و تفکر توحیدی دست می‌یابد و ذهنش منظم می‌شود.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ادامه داد: اگر ذهن انسان به واسطه توحید سامان بپذیرد بیانگر شکل گیری حیات طیبه در وجود آن فرد است در این هنگام راه شرک به روی انسان بسته می‌شود بنابراین عقل سلطان شخصیت انسان است که می‌تواند او را به جایگاه بندگی خداوند سوق دهد.

وی درباره عقل ناسالم، گفت: کسی که عقلش سالم نباشد دارای شخصیت چندقطبی می‌شود بر همین اساس یک فرمانده ندارد و این امر منشأ فساد و تنازع درونی می‌شود  از این رو فردی دچار آشفتگی فکری و ذهنی شده و منبع این ابتلاء شرک است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری اضافه کرد: کسی که دچار آشفتگی فکری باشد طعم حیات طیبه را نمی‌چشد زیرا همه زندگی این فرد حیات خبیثه است. شخصیت چنین فردی ناآرام و متلاطم و در نقطه مقابل اطمینان قرار دارد از این رو زمانی که عقل سلطان باشد انسان در مقام بندگی قرار می‌گیرد و به انسان اطمینان می‌دهد.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در پایان خاطرنشان کرد: تفرقه و گسستگی شاخصه جامعه شرک آلود است در حالی که در جامعه الهی به واسطه وجود ولایت اتحاد و نظم موج می‌زند و این نظم نتیجه توحید است که در جامعه ولایی یافت می‌شود.

کد خبر 682772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha