کمبود منابع آبی جدی گرفته نشد/ تامین آب شرب اولویت نخست

خبرگزاری شبستان: معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به پیش‌بینی ‌ها رخ داده، اظهار کرد: اولویت نخست ما تامین آب شرب، سپس مصارف زیست محیطی، صنایع و در مرحله آخر کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، هوشنگ حسونی‌ زاده، معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، امروز (3 بهمن) در نشست خبری بحران خشکسالی و کمبود آب در استان خوزستان که در محل گیت بوستان برگزار شد، اظهار کرد: خشکسالی امسال نسبت به خشکسالی‌های سال‌های قبل به چند دلیل متفاوت است؛ یکی اینکه خشکسالی‌های دوره قبل در دوره‌های کوتاه حداکثر یک یا دو ساله رخ داده و سپس شرایط عادی می‌شد اما خشکسالی که اکنون شاهد آن هستیم، از سال 87 تاکنون استمرار داشته است.

 

وی با بیان اینکه در دوره صد ساله گذشته، میزان بارش و آورد آب در خوزستان از حد نرمال کمتر بوده است، افزود:این کمبودها اثرات تدریجی خود را گذاشته و خشکسالی درازمدتی را پدید آورده‌اند البته این خشکسالی یک خشکسالی عمومی است که حدود 90 درصد کشور تحت تأثیر آن قرار دارد.

 

حسونی زاده با اشاره به پیامدهای خشکسالی اذعان داشت: کاهش تولید، کمبود منابع برای مصارف، درگیری‌های روانی این مسأله، مسائل اجتماعی و از همه مهم‌تر موضوع ریزگردها از پیامدهای خشکسالی هستند که اهمیت مدیریت این پدیده را دو چندان می کند.

 

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه  مشکل کمبود منابع آبی در استان‌هایی همچون خراسان و استان‌های کویری نسبت به خوزستان بیشتر است، بیان کرد:اما مشکل خوزستان از این لحاظ که در گیر پدیده ریزگردها ناشی از خشکسالی است، حادتر می باشد.

 

وی با اشاره به میزان بارش در استان خوزستان از ابتدای سال آبی که از ابتدای مهرماه آغاز می‌شود، تصریح کرد: در این مدت 60 میلی‌متر بارش داشته‌ایم در حالیکه این عدد باید در حالت نرمال 160 میلی‌متر باشد و در واقع 65 درصد کمتر از سال نرمال، بارندگی داشته‌ایم.

 

حسونی زاده وضعیت سال های گذشته را در استان خوزستان بهتر از امسال ندانست و گفت: سال گذشته نیز کمبود بارش داشتیم اما با توجه به اینکه وضعیت استان‌هایی که برای ما تولید آب می‌کردند، از نظر بارش مناسب بود و ورودی آب به مخازن در وضعیت بهتری بود، کمبود منابع آبی کمتر احساس می شد.

 

وی با تاکید بر اینهک در استان از ذخایر آبی استفاده می‌کنیم، بیان کرد: امسال در حوضه کرخه شش استان آب آن را تأمین می‌کنند، 69 درصد کسری بارش داشتیم به این مفهوم که تنها 31 درصد از بارش‌های طبیعی اتفاق افتاد و از سویی در کارون بزرگ، جراحی و زهره نیز 74 درصد کسری بارش داشتیم که این پدیده موجب شد حجم ذخایر آبی ما در مخازن سدها کاهش پیدا کند.

 

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در سال‌های خوب حداکثر چهار ماه بارش داریم و هشت ماه باقیمانده سال از مخازن استفاده می‌کنیم، تاکید کرد: امسال با کاهش ورودی مواجه بوده‌ایم و ورودی آب نسبت به باران 65 درصد منفی بوده است و در واقع نسبت به 65 سال آماری که در اختیار داریم، سال 96 – 97 بدترین سال آماری ما محسوب می‌شود .

 

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی در شهرها تا 90 درصد کاهش بارندگی نسبت به پیش‌بینی ‌ها رخ داده است، اذعان داشت: این وضعیت حال بحران است که بر این اساس از اول مهرماه مدیریت آب مخازن را آغاز کردیم در حالی که در مصرف آب، اولویت نخست ما تامین آب شرب، سپس مصارف زیست محیطی، صنایع و در مرحله آخر کشاورزی است.

 

حسونی زاده وضعیت کشت سال جاری را علی رغم هشدارها و اعلام وضعیت موجود، 100 هزار هکتار بیش از سال گذشته اعلام کرد و گفت: برای تامین آب مورد نیاز مدیریت مخازن در دستور کار قرار گرفت؛ در حال حاضر، حجم مفید مخازن برای بهره‌برداری یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب است که براین اساس تنها 11 درصد حجم مخازن را در اختیار داریم که باید آن را مدیریت کرده و بر اساس اولویت‌ها مصرف کنیم که آب شرب بر اساس برنامه‌ریزی و تقسیم آن، اولویت نخست به شمار می رود.

 

وی خاطر نشان کرد: از 100 درصد منابع آبی ما حدود 92 درصد برای کشاورزی، پنج درصد در صنعت و سه درصد برای مصارف شرب استفاده می‌شود که براین اساس عمده مصرف آب در بخش کشاورزی صورت می گیرد.

 

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر حجم مخازن سد شهید عباسپور هشت درصد، کارون سه، چهار درصد، مارون هفت درصد و دز 2 درصد می باشد، ادامه داد: سال گذشته در وضعیت زمانی مشابه اکنون، میزان حجم مفید برای بهره‌برداری از مخازن چهار میلیارد و 800 میلیون مترمکعب بود.

 

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های ما نوید وضعیت بهتر در آینده را می‌دهند، خاطر نشان کرد: پیش‌بینی ما این است که ممکن است این شیب منفی کاهش پیدا کند، اما به حالت نرمال نخواهد رسید و در حال حاضر، حجم خالی مخازن بالغ بر 12 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب است .

 

حسونی زاده همچنین به وضعیت نیروگاه های آبی اشاره کرد و گفت:  حدود 6400 گیگاوات ساعت از نیاز برقی استان، همه ساله از طریق نیروگاه‌های آبی تأمین می‌شد، اما امسال به دلیل کاهش منابع و ذخایر این عدد به حدود 51 درصد خواهد رسید که با ادامه این روند احتمال کاهش 50 درصدی تولید انرژی را خواهیم داشت.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تبعات سد سازی در استان خوزستان اذعان داشت: برای خوزستان با توجه به شرایط بارش سد سازی مورد نیاز است اما برای سرشاخه های بالا سد سازی توصیه نمی شود.

 

کد خبر 684620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha