همایش « هنر شیدایی» در یزد برگزار شد

خبرگزاری شبستان: همایش « هنر شیدایی» به مناسبت روز قشر بسیج هنرمندان در هفته هنر انقلاب و تجلیل از هنرمندان انقلابی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، همایش هنر شیدایی به مناسبت روز قشر بسیج هنرمندان در  هفته هنر انقلاب و تجلیل از هنرمندان انقلابی استان یزد برگزار شد.

 

صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هنرمندی حکمت است که باید در وجود آدمی بجوشد و تصویر دیگری را از واقعیات جهان و حقایق هستی پیش روی انسان باز کند.

 

وی هفته هنر انقلاب را فرصت بسیار خوبی برای تبیین و معرفی هنر انقلاب دانست و تصریح کرد: اگر به طور دقیق به تعبیر هنر متعهد نگاه کنیم، می‌ بینیم هنر نمی‌تواند غیر متعهد باشد و هنر خودش را در قبال یک چیزی مسئول می‌داند، حتی کسانی‌که می‌خواهند هنر را در وادی هرهری مسلکی هدایت کنند خودشان را به چنین چیزی متعهد می‌ دانند.

 

وی افزود: گاهی هنر را برای منافع زیر دستان، زجر کشیدگان، محرومان و مظلومان، متعهد می‌دانیم و اگر فرد در این زمینه تلاش کند و خود را مسئول این قشر بداند یک تعهد است. گاهی هم کسی می‌گوید من در مقابل مظلومان و محرومان تعهد ندارم و به نقطه مقابل متعهد هستم که این نوع تعهد، تعهد مادی و دنیوی است.

 

صفار هرندی در ادامه با بیان این‌ که ما عملا هنر متعهد و غیر متعهد نداریم، گفت: هنری که به عهد ازلی متصل نباشد، نام آن را نمی ‌توان هنر گذاشت، بی هنری است و هنری که مروج فضیلت ‌های انسانی نباشد، فن است و ظاهر هنر را دارد، زیبایی هم در آن به تصویر کشیده شده و در قالب یک کلام و ترسیم در آمده است ولی اگر قرار باشد این هنر در خدمت زورمندان عالم قرار بگیرد و به پتکی تبدیل شده و بر سر مظلومان فرود آید، این با آن عهد نخستین منافات دارد بنابراین، این هنر نیست.

 

وی با بیان این که نظام سرمایه ‌داری و استکباری در راستای اهداف شوم خود در جوامع مختلف از هنر استفاده ابزاری می ‌کنند، گفت: در ابتدا، نوع حضور آمریکا و نظام سلطه در منطقه خاورمیانه با ابزار هنری، رسانه و سینما به عنوان یک منجی جلوه داده شد ولی خودشان اعتراف می‌ کنند که ما هیچ وقت نخواستیم داعش و القاعده را از بین ببریم، ما باید آن ‌ها را مدیریت کنیم.

 

صفار هرندی با اشاره به وجود برخی هنرمندان کاسب در جامعه گفت: هر چند کاسبی بعضی از این هنرمندان ضرری به جایی نمی‌ رساند و اشکالی هم ندارد اما وقتی نام هنر را به معنی واقعی هنر می‌ خواهیم روی کاری و اثری بگذاریم این هنر به تعبیر شهید آوینی یعنی شیدایی حقیقت و هنرمند شیدای حق است.

 

صفار هرندی در پایان اظهار کرد: در سال‌های اخیر جنبشی هرچند به صورت محدود اما کاملا محسوس به راه افتاده و هنرمند متعهد ما در عرصه‌هایی اگر بگوییم گوی سبق را از دیگران نربوده باشد، قدرت رقابت با آنها را پیدا کرده است.

 

در ادامه همایش از 24 هنرمند شاخص پیشکسوت و جوان در رشته‌های مختلف هنری که در زمینه خلق آثار فاخر و متعهد تلاش کرده ‌اند و برخی نیز در جشنواره‌های مختلف خوش درخشیده‌اند با اهدای لوح تقدیر، تندیس و هدایایی تجلیل شد.

 

گفتنی است همایش هنر شیدایی هر ساله به همت بسیج هنرمندان یزد و همکاری سایر ارگانها برگزار می شود.

کد خبر 699810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha