همه هویت‌های قومی و فرهنگی محترم هستند

خبرگزاری شبستان: رییس جمهور گفت: هویت‌های منطقه‌ای، فرهنگی، قومی و نژادی، محترم هستند و باید به فرهنگ، زبان و لهجه‌های مختلف احترام بگذاریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، شب گذشته در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که بسیاری از مشکلات ریشه در سرمایه‌گذاری دارد، اظهار داشت: اگر منابع لازم برای سرمایه‌گذاری را در اختیار داشته باشیم بسیاری از مشکلات در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، اقتصاد، قابل حل و فصل است.

وی با اشاره به این‌که اساس اقتصاد سرمایه‌گذاری و واگذاری امور به مردم است، تصریح کرد: باید به نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم نگاه متوازن داشته باشیم، باید نیازمندی‌های هر منطقه را با توجه به شرایط آن منطقه برطرف کرده و همه بخش‌ها را در نظر داشته باشیم.

رییس جمهور ادامه داد: امنیت سرمایه‌گذاری و حضور بخش خصوصی محور توسعه کشور است، به عبارت بهتر اگر می‌خواهیم سرمایه‌های مختلف را در کشور جذب کنیم، اولین گام ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذار است. باید بر مبنای اصول مشخص سرمایه‌گذاری را به صحنه اقتصاد کشور وارد کنیم.

روحانی با بیان این‌که ثبات در نرخ ارز یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های جذب سرمایه گذاری است، افزود: راهی جز محیط آزاد کسب و کار، تأمین سرمایه، فناوری و رقابت‌پذیری نداریم، باید در تولید محصولات کیفیت را مدنظر قرار دهیم و فناوری‌های نوین را برای تولید محصولات باکیفیت وارد کشور کنیم.

وی مدیریت بازار ارز را در راستای حمایت از تولید کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق دانست و گفت: طرح جدید ارزی و افتتاح سامانه نیما، شفاف و در جهت مبارزه با فساد و قاچاق است که در آن همه مسایل و مصارف ارزی و چگونگی آن مشخص است، اعتقاد داربم برای مبارزه با فساد راهی جز شفافیت وجود ندارد.

روحانی با تأکید بر این‌که در برخی از امور باید فناوری و تکنولوژی را از خارج تهیه کنیم، گفت: سرمایه داخلی کشور برای آنچه نیاز داریم کافی نیست و نمی‌تواند همه اهداف را محقق کند، اگر دست به دست هم بدهیم، می‌توانیم در کشور تحول ایجاد کنیم.

وی بروکراسی‌های اداری را یکی از معضلات موجود در جذب سرمایه خارجی دانست و افزود:  باید راه را درست انتخاب کرده و تسهیلات مناسب ارایه کنیم و همه دست به دست هم داده تا بتوانیم تحول را ایجاد و مشکلات را حل و فصل کنیم، البته بخشی از مشکلات کشور مربوط به خارج از مرزهاست که نسبت به آنها آگاهی داریم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود جنجال رییس جمهور آمریکا در مسأله برجام را یادآور شد و گفت: ما بهانه دست دیگران نمی‌دهیم، اما نمی‌توانیم در برابر زورگویی، کوتاه بیاییم، امروز اگر آمریکا روبروی توافق هسته‌ای بایستد، هیچ‌کس ایران را مقصر ندانسته و نمی‌گوید که دولت بهانه داد تا این توافق بر هم بخورد، چرا که براساس گزارش‌های چندباره آژانس، ایران به تعهد خود به طور کامل پایبند بوده و عمل کرده است.

وی ادامه داد: اگر آمریکا بخواهد از تعهد خود خارج شود، ملت ایران یکپارچه بوده و آنها نیز می‌دانند که ایران اقدامات خود را بر مبنای تعهد خود انجام داده‌ است، ما در کشور نظام و ملتی واحد داریم، هر زمان در هر نقطه از کشور مشکلی بوجود آید، همه مردم ایران، برای رفع آن مشکل فداکاری می‌کنند.

روحانی ادامه داد: هویت‌های منطقه‌ای، فرهنگی، قومی و نژادی، محترم هستند، اما همه زیر سقف ایران و اسلام هستیم و باید به فرهنگ، زبان و لهجه‌های مختلف احترام بگذاریم، باید به آنچه که در قانون اساسی آمده، عمل کنیم چرا که قانون اساسی معیار بوده و راهی جز عمل به آن نداریم.

کد خبر 701610

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha