مساجد باید در راستای معرفت افزایی تلاش کنند

خبرگزاری شبستان: عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) بر لزوم تلاش مساجد برای معرفت افزایی جهت مقابله با توطئه های دشمنان علیه دین تأکید کرد.

حجت الاسلام سید محمدرضا موسوی نسب عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم از غفلت انسان به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات بشریت یاد کرد و گفت: انسان به دلیل اینکه دچار غفلت می شود در کارهای دنیوی و اخروی دچار آسیب می شود. اگر در هنگام رانندگی یک لحظه غفلت شود برای انسان ضایعه ای به وجود می آید که غیرقابل جبران است.

 

وی افزود: انسان به واسطه انس با دنیا و دنیازدگی، همه چیز را در قالب این دنیا می بیند و خودش را فقط درباره مسائل دنیوی با دیگران مقایسه کرده و خود را مغبون می بیند و از آخرت غافل می شود.

 

حجت الاسلام موسوی نسب، تکبر، حسد، خودنمایی و غبطه خوردن درباره دنیای آباد دیگران را از نتایج غفلت دانست و تصریح کرد: خداوند متعال فرصت هایی به وجود می آورد تا انسان به خود بیاید و ارتباط خود را با خداوند بیشتر کند که ماه رمضان یکی از فرصت هاست تا انسان از غفلت بیدار شود.

 

وی اظهار داشت: ماه رمضان فرصتی است که انسان از وابستگی و دلبستگی به غذا کم کند و در این صورت نور خداوند بر دل وی تابیده می شود. اگر انسان بتواند از سایر وابستگی ها کم کند مطمئنا معنویت بیشتری برای وی به وجود خواهد آمد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: مردم همچنان وابسته دین هستند، از فرصت های معنوی به خوبی بهره می برند و مساجد نیز آباد و فعال هستند. 

 

وی با اشاره به تفاوت دوران کنونی با دوران سابق گفت: در زمان شاه که آگاهی ها کمتر بود مسجد به پناهگاهی برای مردم مبدل شده بود و نیازهای دینی خود را در مساجد دنبال می کردند. الان با وجود رسانه های بسیار فراوان و متعدد و دانشگاه ها و مدارس سطح علمی افزایش پیدا کرده است.

 

حجت الاسلام موسوی نسب بر لزوم توجه مساجد به این مساله تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: مساجد باید در راستای معرفت افزایی تلاش کنند تا مردم بتوانند مسائل معنوی را در خودشان تقویت کنند و نگاه منفی که دشمنان و معاندان علیه متدینان و مساجد به راه انداخته اند با عملکرد خوب زدوده شود.

 

وی از انتساب برخی مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی به دین و روحانیان ابراز تاسف کرد و افزود: این نگاه باید اصلاح شود تا شاهد رونق بیشتر مجالس مذهبی و مسجد باشیم.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به راه اندازی کمپین های روزه خواری در فضای اجتماعی ادامه داد: شیطان هیچگاه بیکار نمی نشیند و هر روز به شکل مختلف درصدد نشان دادن مطامع خود است. اگر بتوانیم حقیقت وجود خداوند و نقش انسان سازی را در مردم احیا کنیم، می توانیم بر این توطئه ها فائق آییم.

 

وی تأکید کرد: ایجاد غفلت در انسان یکی از راه های  شیطان و شیطان صفتان برای دوری مردم از خداوند است و کاری می کنند که انسان از روح و کرامت و حقیقت و قلب و ارزش ها و کمال خود غافل می شود.

 

حجت الاسلام موسوی نسب بیان داشت: اگر جوانان دل محروم را احیا کنیم و خودمان و دیگران را با تلنگر و سوالی که «ما که هستیم» و «برای چه آمده ایم»، از غفلت دور سازیم و ارزش و رشد و تعالی انسان را یادآور شویم، زمینه های گسترش معنویت را فراهم خواهیم کرد.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) نسبت به برخورد شدید با این غفلت ها هشدار داد و گفت: فشارهای بیرونی نمی تواند سبب بیدار شدن مردم از غفلت شود و اگر با چوب و چماق درصدد مقابله با این مسائل باشیم فشارهای بیرونی افزایش خواهد یافت.

 

وی افزود: خود انسان ها باید بخواهند که به سوی کمال بروند و برای تحول فرهنگی و اجتماعی به فهم انسان از خود و واقعیت زندگی نیاز است.

کد خبر 706209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha