تغییر رویکرد حج تمتع امسال از مناسک محوری به آموزش اسرار و آداب حج

مدیر کل آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به برگزاری اولین جلسات خاص آموزش اسرار و آداب حج در 5 استان کشور برای زائران تمتع گفت: حج از دیدگاه اسلام بستری برای تعمیق عقاید و ایمان دینی است.

حجت‌الاسلام حمید احمدی، مدیر کل آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای مصون‌سازی و آمادگی زائران ایرانی در سفر حج تمتع سال جاری به خبرنگار شبستان گفت: رویکرد ما در مسایل عقیدتی زائران، بیشتر جنبه اثباتی دارد و هدف، ارائه مباحث معنوی و آشنایی با معارف اسلامی است و پرداختن به موضوع شبهات مطرح از جانب وهابیت، در برنامه‌های ما اصل نیست. چون وهابیت دقیقا به دنبال تحقق همین هدف یعنی متمرکز و متوقف کردن ما بر شبهات است. اما به شکل طبیعی چون زائران ما در عربستان با این شبهات مواجه می‌شوند، بنابراین می‌بایست در ایران نسبت به این مسایل مصون‌سازی لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: روحانیون کاروان‌های تمتع در کنار سایر مسایل آموزشی، 7 جلسه در ایران به موضوع پاسخ به شبهات و نقد و بررسی آنها اختصاص می‌دهند و در مکه و مدینه نیز جلسات خاصی در رابطه با این موضوع برگزار می شود. علاوه بر این، منابع اطلاعاتی، جزوه و لوح‌های فشرده همراه با آخرین شبهات مطرح شده، از طرف مرکز تحقیقات و آموزش حج، قبل از اعزام در اختیار زائران و روحانیون کاروان‌ها قرار داده می‌شود.

 

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اهمیت بعد معنوی حج خاطرنشان کرد: حج از دیدگاه اسلام بستری برای تغییر رفتار و تعمیق عقاید و ایمان دینی است. به تعبیر مقام معظم رهبری، حج ساحتی است برای تمرین و ممارست برای زندگی توحیدی و این مهم‌ترین هدف در حج است.

مدیر کل آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: بخشی از مسایل معنوی حج، مربوط به میزان شناخت و آگاهی های زائران است. به تعبیر حضرت امام (ره) زائر باید بداند که مهاجری است به سوی کعبه و سرزمین وحی و این فرصت بی‌بدیل و کم‌نظیری است که خداوند در اختیار او قرار داده است و داشتن معرفت و شناخت، لازمه و مقدمه این دگرگونی است.

وی افزود: علاوه بر آمادگی‌های شخصی زائر، ما نیز باید بستر و فضایی را آماده کنیم که در آن جهت‌گیری‌ها به سمت معنویت باشد که در همین زمینه نزدیک به 12 جلسه آموزشی در ایران برای زائران برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به برگزاری جلسات خاص اسرار و آداب حج برای اولین بار خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار جلسات خاص اسرار و آداب حج در شب‌های ماه مبارک رمضان در سطح 5 استان کشور برای زائران تمتع برگزار شد، ضمن اینکه مباحث و آموزش‌های روحانیون کاروان‌ها نیز از حالت مناسک محوری به سمت بیان اسرار و معارف حج و مسایل معنوی تغییر کرده و نیمی از جلسات به این مسئله اختصاص یافته است.

 

وی با بیان فرمایشات و دیدگاه حضرت امام (ره) در این زمینه یادآور شد: بر اساس ایده حضرت امام (ره) اساس معنویت در انجام صحیح و درست دستورات دینی است یعنی صورت شرعیه عمل باید به شکل صحیح انجام شود. حضرت امام می‌فرماید: حج دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی و معنوی است و ابعاد سیاسی، اجتماعی آن تأمین نمی‌شود مگر بعد معنوی حج تأمین شود.

حجت‌الاسلام احمدی افزود: برآورده شدن بعد معنوی حج از دیدگاه امام، منوط به انجام صحیح صورت شرعیه و مناسک است، لذا امام در تمام پیام‌های خود بیش از 30 بار بر این مطلب تأکید کرده است که روحانیون و علما موظف‌اند صورت شرعیه مناسک را مو به مو طبق آنچه که شرع مقدس فرموده به مردم یاد داده و ذره‌ای عدول نکنند.

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه تصریح کرد: فضای معنوی مکه و مدینه و برنامه‌های متنوع بعثه مقام معظم رهبری در مکه و مدینه نیز در هرچه پررنگ تر شدن فضای معنوی این سفر کمک می کند.

وی با اشاره به برپایی مجالس قرائت و انس با قرآن در مکه و مدینه گفت: جمعی از قاریان ممتاز و سخنرانان باسابقه کشور نیز همراه با زائران در مکه و مدینه حضور دارند تا با برپایی مجالس و محافل قرائت و انس با قرآن حس و حال معنوی زائران را دو چندان کرده و موجب انس و الفت بیشتر حاجیان با قرآن در این سفر و پس از بازگشت از سفر شوند. 

پایان پیام/

 

کد خبر 71123

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha