افتتاح ۶۲ پروژه بخش کشاورزی در آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری شبستان: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از افتتاح ۶۲ پروژه کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۴۷۵ میلیارد ریال، به مناسبت گرامیداشت هفته جهادکشاورزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، اکبر فتحی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از افتتاح 62 پروژه کشاورزی با اعتباری بالغ بر 475 میلیارد ریال، به مناسبت گرامیداشت هفته جهادکشاورزی در استان خبر داد و اظهار داشت: سیاست‌های حمایتی وزارت جهادکشاورزی از دو طریق اعتبارات دولتی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های کشاورزی انجام می‌شود.

وی افزود: قبل از انقلاب زیرساخت های روستایی اعم از آب، برق، گاز، بهداشت و راه روستائی در اکثر روستاهای کشور وجود نداشت، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام و عدالت اجتماعی، سازمان جهادسازندگی با اجرای طرحهای توسعه روستایی، مدرسه سازی و بهداشت روستاها در مسیر تحقق اهداف والای حضرت امام که همانا محرومیت زدایی از مناطق روستائی و محروم بود گام برداشت. 

وی اظهار کرد: در ادامه و پس از ادغام وزارت های جهادسازندگی و کشاورزی، اشتغال و اقتصاد روستائی مورد توجه قرار گرفت تا حرکت جهادی در راستای توسعه اشتغال و اقتصاد روستایی شکل گیرد.  

فتحی ادامه داد: مهم ترین وظیفه سازمان جهادکشاورزی تامین امنیت غذایی است، امنیت غذایی یعنی تولید غذای سالم و کافی برای جمعیت موجود انسانی و در این راستا با تولید محصولات ارگانیک هیچگونه از نهاده های شیمیایی استفاده نمی شود و در صورت ضرورت استفاده ، در حدی است که بقایای آنها در محصول نماند و سلامتی مصرف کننده را تهدید نکند. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید محصولات دیم در استان غالب است، تصریح کرد: تولید محصول استراتژیک گندم در استان غالباً بصورت دیم صورت می گیرد و این محصول سالم و یا به عبارتی ارگانیک است، سعی و تلاش می کنیم تا به سمت کاهش نهاده های شیمیایی گام برداریم و تولید محصولات سالم کشاورزی را افزایش دهیم.

فتحی با خاطرنشان کردن این موضوع که سازمان جهادکشاورزی استان با اجرای سیاست های حمایتی و هدایتی از کشاورزان و تولید کنندگان کشاورزی حمایت می کند، گفت: سیاست های هدایتی شامل برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی می باشد که سعی دارد دانش نوین و روز را به سر مزرعه و واحدهای تولیدی ببرد و با تلفیق آن با تجربه کشاورزان، ارتقاء عملکرد و افزایش بهره وری را محقق سازد.

وی ادامه داد: سیاست های حمایتی در قالب ایجاد زیرساخت های کشاورزی در عرصه های کشاورزی، کشاورزان و بهره برداران این بخش را مورد حمایت و پشتیبانی خود قرار می دهد، به عنوان مثال ما در زمینه آبیاری با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم برای استفاده بهینه از منابع آبی سیاست های تشویقی وجود دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: دولت با پرداخت 85 درصد هزینه های آبیاری تحت فشار اعم از قطره ای و بارانی، تامین اعتبارات شبکه های آبیاری، لایروبی قنوات و بهسازی کانالها از منابع دولتی، ارائه تسهیلات بانکی، تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و تخصیص تسهیلات تکلیفی که خود وزارتخانه تکلیف کرده و با بانکهای عامل قرارداد می بندد، سعی دارد کشاورزان را در تولید بیشتر و سالم تر محصولات کشاورزی یاری و حمایت نماید.

فتحی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ریسک فعالیت های کشاورزی به لحاظ انجام آن در محیط های باز، تصریح کرد: بیمه محصولات کشاورزی می تواند بخش زیادی از خسارات وارده از حوادث قهری را جبران نماید، صندوق بیمه محصولات کشاورزی در صورت خسارت 100 درصدی محصولات، غرامت آن را در آن واحد و حداکثر تا یک ماه پرداخت می نماید. 

 

کد خبر 711541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha