راهكار توسعه شهر هوشمند، توسعه استارت‌آپ‌هاست

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوري رياست جمهوري گفت:تنها راه‌حل توسعه شهر هوشمند پرداختن به اکوسیستم استارتاپی در کشور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی ستاد فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی فقیهی دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوري رياست جمهوري در نخستین کنگره جهانی فناوری‌های هوشمند 2018، تنها راه‌حل توسعه شهر هوشمند را پرداختن به اکوسیستم استارتاپی در کشور دانست و گفت: در مسیر حرکت به سمت شهر هوشمند، شهرداری‌ها، نهادهای بزرگ و حتی اپراتورها تنها می‌توانند به‌عنوان تهیه  یک زیرساخت وارد عمل شوند و راه‌کار اصلی  توسعه شهر هوشمند،  تنها درگرو توسعه استارت آپ های شهر هوشمند است. 
 
وي با بیان اینکه محیط زندگی ما می‌بایست متناسب با تحول دیجیتال باشد، اظهار کرد: بحث حرکت به سمت شهر هوشمند در حال حاضر به‌عنوان یک ‌روند جدید در دنیا مطرح است ضمن آنكه بحث حمل‌ونقل یکی دیگر از ابعادي است که باید به سمت هوشمندی حركت كند كه در كنار اين دور مورد بحث اقتصاد و شهروند هوشمند هم بسیار مهم است.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوري رياست جمهوري در ادامه با اشاره به ایفاگری نقش مردم در این چرخه افزود:  مردم هم باید خودشان را در حوزه شهر هوشمند توانمند کنند و غیرازاینکه کنش‌پذیر هستند کنش‌گر هم باشند و با اقداماتی که انجام می‌دهند تحولات را در شهر‌هاي خود ایجاد کنند، لذا برای این تحولات نیازمند محیط جدید و اکوسیستم هستیم كه راهکار توسعه شهر هوشمند توسعه استار تاپ‌های شهر هوشمند است.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوري رياست جمهوري در ادامه با اشاره به نقش دولت در اکوسیستم استارت اپی بیان کرد: در فضای توسعه‌ای‌ می‌بایست ایده‌ها و استارت آپ های فعال شناسایی شود تا درنهایت بتوانند به  بازار خود را در فضای رقابتی دست یابند و در این مسیر و دولت در نقش صرفاً تسهیل‌کننده می‌تواند وارد شود، به این منظور که اگر دولت فضای کاری را باز کند مردم خودشان راه را مهيا مي‌كنند و درنهایت مشارکت مردم هم بیشتر مي‌شود.
 
وی افزود: در زمينه استارت‌آپ‌ها نباید نیازمند کمک از طرف دولت باشیم، اما اگر دولت نقش تسهیل‌کننده داشته باشد می‌توانیم نقشی برای دولت در این زمینه هم داشته باشیم.
 
وی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخصوص استارت‌آپ‌ها بیان کرد:ازآنجاکه حمایت از نوآوری در دانشگاه‌ها، نيازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است، حمایت‌های این معاونت  باعث شده بخشی از سرمایه‌گذاران خارجی به این مقوله ورود پیدا کنند كه براين اساس اکنون خیلی از شرکت‌های بزرگ در کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت دارند.
 
فقیهی تصریح کرد: در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري برنامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان راداریم و 3 هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان از تسهیلات مشخص‌شده استفاده می‌کنند، معافیت از سربازی، معافیت مالیاتی و چندین موردحمایت از این شرکت‌ها را انجام داده‌ایم.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوري رياست جمهوري ادامه داد: سه مرکز نوآوری را پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم با حمایت از رساله‌های دکتری بتوانیم نیروی انسانی آن‌ها با مشارکت بخش خصوصی تأمین شود و کسب‌وکارهایی را شکل دهیم.
کد خبر 722962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha