گرانی کاغذ ناشران کتاب را فرسوده کرده است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مشکلات ارز و گرانی کاغذ به قدری ناشران را فرسوده کرده که دیگر جای هیچ بی‌برنامگی و عدم مدیریت نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مشکلات ارز و گرانی کاغذ به قدری ناشران را فرسوده کرده  است.

وی ادامه داد: دیگر روا نیست با بی‌برنامگی و نبود مدیریت اجرایی صحیح ناشران کتاب کشور را به مخاطره انداخت.

سعیدی خاطرنشان کرد: متأسفانه بازار کتاب، بازار آشفته و سخت شده است و معلوم نیست با این گرفتاری و مشکلات، ناشران تا کی می‌توانند این شغل را ادامه دهند.

نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به مشکل ایجاد شده برای خروج کتاب‌های ایرانی از کشور به‌ویژه ارسال آنها به کشور افغانستان، اظهار داشت: ایران فرهنگ مشترکی با اکثر همسایه‌های خود دارد، ضمن آنکه از توانایی بالایی علمی بیشتری نسبت به آنها برخوردار هستیم که این موضوع می‌تواند منجر به حضور فعال ایران در عرصه‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی آنها شود.

سعیدی با ابراز تاسف از بی‌توجهی مسوولان نسبت به این مهم در ادوار مختلف، ادامه داد: متاسفانه تا کشور دچار التهاب یا مشکلی همچون مشکل اقتصادی کنونی می‌شود، نخستین عرصه‌ای که زخمی و مورد آسیب‌های جدی قرار می‌گیرد حوزه کتاب و فرهنگ است.

وی با بیان اینکه غفلت‌ها سبب اشغال عرصه‌های فرهنگی کشورهای همسایه توسط دست‌هایی از خارج شده، همان‌طور که بر کشورهایی همچون آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان و...تاثیر عمیق گذاشته‌اند، افزود: وزارتخانه‌های مختلف همچون علوم، امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین رایزن‌های فرهنگی و دیگر دستگاه‌ها در عدم حضور فعال فرهنگی و علمی ایران در کشورهای همسایه مسوول هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ماندن 600 کارتن کتاب دانشگاهی ایرانی در گمرگ ایران و افغانستان را امری مغایر با سیاست های فرهنگی کشور دانست و یادآور شد: طبق شنیده‌ها دولت گفته که کتاب‌ها باید بازرسی و بازبینی شود؛ این در صورتی است که کتاب‌هایی که از ایران خریداری می‌شوند علاوه بر اینکه مجوز انتشار و مجوز خروج از صحافی را دارند برای‌ آنها مجوز خروج از کشور نیز گرفته می‌شود.

کد خبر 732840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha