قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت عادلانه نیست

هاشمی گفت: برآوردی که بنیاد ملی گندم از شروع مرحله کاشت، داشت، برداشت و تا تحویل به مراکز خرید داشته، مبلغ هر کیلو ۱۹۰۰ تومان برای کاشت دیم و ۱۷۰۰ تومان برای گندم آبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «عطاالله هاشمی» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان این‌که قیمت کنونی خرید تضمینی گندم که از سوی دولت اعلام می‌شود، به هیج عنوان عادلانه نیست، اظهار داشت: علاوه بر این قانون تکلیف کرده که باید دولت و شورای عالی اقتصاد تا پایان شهریور، قیمت خرید سال زراعی آینده را تعیین و اعلام کند که هنوز صورت نگرفته است!

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور با بیان این‌که هر ساله قیمت تعیین شده باید بر اساس نرخ رسمی تورم بانک مرکزی افزایش یابد، افزود: زمزمه‌هایی از ادامه روال گذشته برای ثابت ماندن قیمت گندم نسبت به سال گذشته از سوی دولت، شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی به گوش می‌رسد که قطعا به زیان کشاورزان خواهد بود.

وی تصریح کرد: عدم افزایش قیمت برای گندم غیر‌منطقی است، با این توضیح که قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی 97-96 مبلغ 1350 تومان بود اما با توجه به افزایش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت گندم ظاهرا دولت در نظر دارد قیمت سال گذشته را برای خرید برای سال زراعی آینده تعیین کند که در این صورت کشاورزان متضرر خواهند شد. 

رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور، یادآور شد: برآوردی که بنیاد ملی گندم از شروع مرحله کاشت، داشت، برداشت و تا تحویل به مراکز خرید داشته، مبلغ هر کیلو 1900 تومان برای کاشت دیم و 1700 تومان برای گندم آبی است که اگر میانگین خرید تضمینی 1800 تومان باشد، منصفانه می باشد.

هاشمی با اشاره به این‌که قیمت جهانی گندم با ارز 8400 تومانی، حدود 2400 تومان است، افزود: انتظار داریم دولت و مجلس نگاه ویژه به بخش کشاورزی داشته باشند، بیش از 90 درصد کشاورزان کشور، در تولید گندم مشارکت دارند.

وی با بیان این‌که گندم جزو محصولات استراتژیک و قوت غالب مردم است، افزود: سطح زیر کشت گندم در کشور 6 میلیون هکتار است که 4 میلیون هکتار دیم و 2 میلیون هکتار گندم آبی در کشور تولید می‌شود. 

رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور نیاز داخلی مصرف گندم کشور را 11 میلیون تن با صنایع وابسته عنوان کرد و گفت: با خودکفایی پایدار، از واردات گندم بی‌نیاز هستیم ولی احتمالا با روند فعلی این خودکفایی با تهدید مواجه می‌شود.

کد خبر 738304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha