نشست مجمع همکاری‌های بین‌بخشی ایران و ترکیه به کار خود پایان داد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی از طرح ۵۰ پیشنهاد همکاری در چهارمین نشست مجمع همکاری‌های بین‌بخشی ایران و ترکیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «علی جهانگیری» عصر امروز در اختتامیه چهارمین نشست مجمع همکاری‌های بین‌بخشی ایران و ترکیه در اتاق بازرگانی تبریز، به ارایه گزارشی از نتایج این نشست دو روزه پرداخت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: در مدت دو روز برگزاری این نشست، شش پانل تخصصی تشکیل شد که در مجموع بیش از 50 پیشنهاد همکاری مورد طرح و بررسی قرار گرفت که این پیشنهادها به صورت جمع‌بندی‌شده در اختیار دو طرف قرار می‌گیرد تا در آینده شاهد پیگیری و عملیاتی شدن آنها باشیم.

وی ب بیان این‌که در پانل همکاری‌های علمی و دانشگاهی، بر توسعه همکاری میان دانشگاه‌های دو کشور در حوزه علم و فناوری تأکید شد، افزود: طرف ترک نیز در بازدیدی که از نمایشگاه فناوری ربع رشیدی داشت با ظرفیت‌های علمی و فناوری ما آشنا شد.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: تشکیل کمیته فنی برای تدوین برنامه همکاری مشترک، طراحی مسیرهای گردشگری اختصاصی و مشترک و برقراری تعرفه ترجیحی برای صنایع دستی دو کشور از جمله پیشنهادهای مطرح شده در پانل گردشگری بوده است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در پانل همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای بر تعمیق و توسعه تعاملات رسانه‌ای و برگزاری رویدادهای مشترک فرهنگی و هنری تأکید شد، همچنین پانل حمل و نقل و انرژی نیز به شناسایی پروژه‌های مشترک در حوزه مدیریت منابع آبی و طرح مشترک حمل و نقل و لجستیک توجه شد.

وی از تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد و حفظ امنیت در مرزهای دو کشور به‌عنوان مهم‌ترین موضوع مورد بحث در پانل امنیت و مناسبات مرزی یاد کرد و افزود:  استفاده از ظرفیت مناطق آزاد ایران و ترکیه در پانل همکاری‌های صنعتی، تجاری، سرمایه‌گذاری و بانکی نیز مورد تأکید قرار گرفت.

جهانگیری همچنین با اشاره به مشکلاتی که در تعاملات مالی بین کشورها وجود دارد، گفت: در این پانل موضوع ایجاد بانک محلی بین ایران و ترکیه برای پشتیبانی از تعاملات مالی و تجاری دو کشور مطرح شد.
 

کد خبر 738302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha