وظیفه ما بسترسازی فعالیت کتابخانه های مساجد است

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، گفت: وظیفه ما بسترسازی فعالیت کتابخانه‌های مساجد است که همکاری ما با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در همین راستا است.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون‌های ‌مساجد خبرگزاری شبستان، «حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی» در نشست صمیمی با کتابداران کتابخانه‌های مساجد سراسر کشور که امروز (29 آبان) در محل ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور برگزار شد پس از استماع نظرات تعدادی از این کتابداران با بیان اینکه فعالیت خالصانه افراد در کتابخانه‌های مساجد بسیار ارزشمند است، گفت: اصل تاسیس کتابخانه‌ها در مساجد کار پسندیده‌ای است البته اگر در محلی مسجد وجود ندارد بهتر است ابتدا مسجد تاسیس شود و سپس در آن مسجد، کتابخانه‌ ای تاسیس شود.

 

وی افزود: خود فضای مسجد بسیار خاص است، برای مثال یک فرد بدحجاب به محض ورود به مسجد، حجاب خود را رعایت می کند. بنابراین بهتر است همه فعالیت های محلات حول محور مساجد انجام شود.

 

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با بیان اینکه دهه‌های 50 و 60 طلایی‌ترین دوران فعالیت مساجد در کشور ما بوده است، خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در دهه های 80 و 90، شاهد حضور کمرنگ مردم در مساجد هستیم.

 

وی در ادامه، وظیفه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را بسترسازی فعالیت کتابداران و کتابخانه‌های مساجد دانست و گفت: همکاری ما با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در همین راستا و به منظور انسجام‌بخشی و رسمیت‌بخشی به فعالیت‌های کتابخانه‌ها است.

 

این مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما سالیانه حدود 5 تا 6 میلیارد تومان کتاب خریداری می کنیم و در اختیار کتابخانه‌های مساجد قرار می‌دهیم به طور مثال در شنبه گذشته حدود 250 هزار جلد کتاب در قالب کاروان فرهنگی حال خوش خواندن و در کنار حرم مطهر امام خمینی (ره) به نقاط مختلف کشور ارسال شد.

 

ارزانی در ادامه با اشاره به ثبت حدود 700 هزار نفر در سامانه جامع آمار و اطلاعات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد –سجا- خاطرنشان کرد: اگر فعالیت کتابداران و کتابخانه‌های مساجد منسجم شود آن‌گاه شاهد تحولی بزرگ در این زمینه خواهیم بود.

 

وی ثبت کتابخانه‌های مساجد در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان متولی اصلی فعالیت کتابخانه‌ها را گامی بلند برای انسجام‌بخشی به فعالیت این کتابخانه‌ها دانست و افزود: فعالیت کتابخانه‌های مساجد نباید جزیره‌ای باشد و اگر ما خود را به درستی در کشور عرضه کنیم می‌توانیم ضمن ثبت در نهادهای مربوطه، بودجه‌‌ای نیز در این زمینه از مجلس شورای اسلامی بگیریم.

 

 

 

کد خبر 741661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha