مشترکات فرهنگي دو کشور ایران و ترکیه چشمگیر است

مديرکل بندر ترابزون ترکيه در همايش ملي توسعه صادرات غير نفتي ايران با اشاره به مشترکات فرهنگي دو کشور، گفت: این بندر، دروازه بندري به اروپا است.

به گزارش خبرتگار خبرگزاری شبستان در تبریز،  «مظفر آرميش» در بيست و چهارمين همايش ملي توسعه صادرات غير نفتي ايران در تبريز اظهار داشت: در قراردادهاي بين دو کشور ايران و ترکيه بندرترابزون به صورت بندر مشترک در راستاي توسعه اقتصادي دو کشور بيان شده و ما حاضريم براي گسترش همکاريها، موانع موجود را هموار سازيم.

مديرکل بندر ترابزون ترکيه ادامه داد: ترابوزان با تاريخي 4هزار ساله، دروازه دريايي بر روي جاده ابريشم بوده و با دارا بودن موقعيت جغرافيايي استراتژيک در دوران عثماني قريب به 16 سرکنسولگري در اين شهر وجود داشت که در گذر زمان يک سرکنسولگري باقي است که آن هم کنسولگري  ايران است که در همين راستا ايران از جايگاه ويژه اي در نزد ملت و دولت ترکيه برخوردار است.

وی در خصوص  گسترده بودن روابط دو جانبه ايران و ترکيه گفت: در زمان جنگ تحميلي بندر ترابزون به عنوان يک بندر لوجستيک براي ايران ايفاي نقش کرده و  اتاق بازرگاني ترابزون و تبريز روابط گسترده اي با هم دارند و تحريم براي ما معني ندارد.

آرمیش تاکيد کرد: بندر ترابزون هميشه با آغوش باز از تجار ايراني استقبال مي کند و دو طرف بايد تلاش نمايد تا مشکلات موجود به منظور گسترش روابط دو جانبه مرتفع گردد.

وی در پایان يادآور شد: همانطور که مي دانيد اردوغان پس از انتخابش به رياست جمهوري ترکيه اولين سفر خارجي خود را ايران نمود خود و در اين سفر قراردادي مبني بر بهره برداري از بندرترابزون به صورت مشترک منعقد شد.

اقتصاد کشور نياز به جراحي فوري دارد

همچنین «يونس ژائله»، عضو هيات نمايندگان اتاق تبريز و رئيس انجمن صنايع غذايي آذربايجان شرقي با انتقاد از وضعيت موجود، خطاب به دولت گفت: امروز همه بايد اول به فکر ايران باشيم، امروز مردم ما دچار مشکلاتي هستند که با کمک هم مي توانيم حل کنيم.

وي افزود: بدخواهان نمي توانند ضربه اي به ما بزنند که قابل حل نباشد، ولي سخنم به نمايندگان مجلس است، از شما مي خواهيم تصميم بگيريد امسال سال بزرگي براي کشور باشد و مي توانيد تصميماتي بگيريد که براي توسعه صنعتي و بخش توليد کشور راهگشا باشد.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تبريز با انتقاد از چند نرخي بودن قيمت ارز، خطاب به دولت تاکيد کرد: ارز نيمايي و سيمايي را جمع کنيد، ما شفافيت ارزي از دولت مي خواهيم. دولت بايد اين لايحه را به مجلس ببرد تا کل يارانه هايي که در قالب انرژي از مرزهاي کشور قاچاق مي شود، جلوگيري شود.

ژائله گفت: اين يارانه ها بايد مستقيم به قشر آسيب پذير داده شود؛ تا درآمد قشر آسيب پذير افزايش يابد و سرمايه ملت هدر نرود؛ نمایندگان مجلس چرا به حرف هايي که مي زنيد عمل نمي کنيد؟ در حالي که امکانات دست شماست.

رئيس انجمن صنايع غذايي افزود: دچار تحريم هستيم، اما بايد تسليم شويم؟ يا اراده کنيم که از اين وضعيت بيرون بياييم؟ استان هاي شمالي ظرفيت اين را دارند که به تنهايي ميلياردها دلار براي کشور، ثروت توليد کنند و اين در شرايطي تحقق خواهد يافت که   بخش خصوصي در جايگاه واقعي خود قرار گيرد.

وی با اشاره به اين نکته که اگر کارگر واحد هاي توليدي و صنعتي حقوق مناسب نگيرد انگيزه کافي براي کار نخواهد داشت، افزود: اگر به اين موارد توجه نکنيم، نمي توانيم انتظار توسعه اقتصادي را داشته باشيم.

ژائله در خصوص بازگشت ارز صادرکنندگان به سامانه نيما گفت: دولت به فکر بازگشت ارز به کشور است، و بخش خصوصي ارز حاصل از صادرات را براي تامين مواد خام مورد نياز خود به کشور بر مي گرداند ولي نگران آن است که رانت ايجاد شود.

کد خبر 742277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha