جامعه بدون فقه سلوک نمی‌تواند اداره شود

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: فقه سلوک؛ فقه رفتارها، هنجارها، فرهنگ‌ها، حقوق، اخلاق و آداب و معاشرت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین  پ«احمد مبلغی» امروز در پیش سمینار همایش فقه گردشگری که در دانشگاه تبریز برگزار شد، با اشاره به وجوه اشتراکی فقه و گردشگری اظهار داشت: فقه در اسلام دارای سه شاخه فقه وجود، نفس و سلوک است.

وی با ارایه تعریف علمی و دینی از "فقه" از دیدگان اندیشمندان حوزوی خاطرنشان کرد: فقه وجود، فقهی آمیخته با کلام و تلاش ایمانی است و با تحقق این سه فقه در انسان، او واجد درک و آگاهی نسبت به صفات خداوند می‌شود. 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: امروزه اثری از فقه وجودی باقی نمانده است، فقه وجودی شامل کلام، عرفان و تلاش برای ایمان افزایی است و اگر در سه روند واحد شکل بگیرد، وجود انسان به صفات و درک خداوند نائل می‌شود. 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که فقه نفس در تهذیب و تزکیه نفس و تربیت والای درونی انسان تمرکز می‌کند، افزود: فقه نفس به دنبال این است؛ که انسان را در زندگی در مسیر رسیدن به درجات معاد قرار دهد، ولی امروزه نیز اثری از فقه نفس باقی نمانده است. 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان این‌که امروزه فقه سلوک به عنوان تنها فقه فعال است، گفت: فقه سلوک، فقه رفتارها، هنجارها، فرهنگ‌ها، حقوق، اخلاق و آداب و معاشرت است، جامعه بدون فقه سلوک نمی‌تواند اداره شود. 

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی با تاکید بر این‌که اگر سه فقه وجود، نفس و سلوک در کنار یکدیگر قرار گیرند وضعیت آرمانی و مطلوب برای انسان شکل می‌گیرد، افزود: از وضعیت حاصل اجتماع سه فقه، هیچ قدرتی در این جهان نمی‌تواند بخشی از این وضعیت را تشکیل دهد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که گردشگری پدیده‌ امروزی مهم در حال تحول است، اطهار داشت: گردشگری را تنها نمی‌توان از مسیر فقه سلوک مورد بررسی قرار داد. 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این‌که اسلام عالی‌ترین نگرش را نسبت به گردشگری دارد، افزود: از دیدگاه اسلام و قرآن گردشگری باید همراه با عبرت بوده و پاک از آلودگی‌ها و فساد به دور باشد.

نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: اگر ثابت شود که گردشگری جولانگاه فرصت‌های انسانی برای روبرو شدن با تجلی خداوند است می‌توان لباس قداست بر تن گردشگری حلال پوشاند؛ در گردشگری، تجلی در سه بخش رخ می دهد، و آن تجلی خدای واسع در وسعت زمین و تجلی خدای صانع در جهان پهناور و تجلی خداوند در خلق است.

 

کد خبر 741992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha