برنامه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی کشور نداریم

رئيس اتاق بازرگاني کشور با بيان اينکه در سه الگوي مطرح شده براي صادرات بين زمين و آسمان مانده‌ايم، گفت: همه اين مشکلات از آنجا نشات مي گيرد که ما برنامه‌اي براي حل مسائل و مشکلات اقتصادي کشور نداريم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «غلامحسين شافعي» در بيست و چهارمين همايش ملي توسعه صادرات غيرنفتي کشور با عنوان «ديپلماسي اقتصادي» در تالار پیتروشیمی تبريز برگزار شد، اظهار داشت: الگوهاي توسعه اقتصاي را مي توان به طور کلي در سه دسته توسعه درون‌گرا، برون‌گرا و مختلط تقسيم نمود.

رئيس اتاق بازرگاني کشور با اشاره به اينکه الگوي تکيه بر امکانات داخلي و راهبرد جايگزيني واردات در اقتصاد کشور همان الگوي درون‌گرا بوده و مدام آن را تجربه و تکرار کرده‌ايم، گفت: از اجراي اين الگوي اقتصادي در عرصه جهاني نه تنها نفعي نبرديم بلکه زيان قابل توجهي نيز ديده ايم.

وی با اشاره به الگوي اقتصاد آزاد و مالکيت خصوصي و نقش حداکثري و پيوند با اقتصاد جهاني، توضيح داد: از اين الگو نيز نتوانستيم نتايج ارزنده‌اي را به دست بياوريم چرا که در عمق انديشه‌هاي خود اعتقادي به آن نداشتيم.

شافعي با بيان اين‌که در سه الگوي مطرح شده بين زمين و آسمان مانده‌ايم، اضافه کرد: منشاء همه اين مشکلات از آنجا نشات مي گیرد که ما برنامه مشخصي براي اصلاح وضعيت اقتصادي کشور نداريم و اگر مباحثي مطرح مي شود، مباحث مطرح شده بيشتر از آنکه برنامه اقتصادي باشند ابزاري هستند که فکر مي‌کنيم مي‌توانند ما را به توسعه اقتصادي برسانند.

وي در ادامه خاطر نشان کرد: توفيق صادرات بدون توليد و پشتوانه قوي امکان‌پذير نيست و براي صادرات قوي بايد يک توليد قوي داشته باشيم که اقتصاد مقاومتي ميتواند اهرم قوي توليد و صادرات باشد.

رئيس اتاق بازرگاني کشور در خصوص سهم مانده تسهيلات کل نظام بانکي در 10 سال گذشته گفت: در 10 سال گذشته سهم مانده تسهيلات کل نظام بانکي براي صادرات غيرنفتي از 1 درصد به 2/2 درصد رسيده است.

وی در خصوص رفتارهاي اقتصادي مديران ارشد اقتصادي کشور گفت: برنامه‌ريزان و سياست‌گذاران در موضوع اقتصاد با يک دست گلوی خود را فشار مي‌دهند و با دست ديگر طلب کمک مي‌کنند به طوري که هر مشکلي که ايجاد مي‌شود ناشي از اقدامات و رفتارهاي  خودمان است.

وی با بيان اينکه شعارهايی از قبيل صادرکنندگان سربازان فداکار و سرداران شريف اقتصادي کشور هستند، گفت: از يک طرف ما مدام شعار هايي از اين دست را مي شنويم و از طرف ديگر صادر کنندگان متهم هستند که ارز صادراتي را به کشور بر نمي گردانند در حالي که صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را هميشه به کشور برگردانده اند.

سهم ايران از بازار صادرات جهاني24 صدم، درصد است

رئيس اتاق بازرگاني کشور با تاکيد به اينکه در بخش توليد و صادرات با وجود مسائل و مشکلات يک فرصت بي‌بدليل به وجود آمده است که خودمان اين فرصت را مي‌سوزانيم، گفت: در حال حاضر در صنعت پوشاک با وجود همه مشکلات فرصت بي‌بديل ايجاد شده که حتي قاچاق نيز نمي‌تواند با آن  مقابله کند که البته اين شامل توليدات ديگري هم مي‌شود.

شافعي اذعان داشت: صادرات در بيشتر موارد توجيه ارزي دارد ولي آن قدر که برخي مسؤولان حرف‌هاي حماسي مي‌زنند، نيست.

وي در اين خصوص گفت: سهم ايران از بازار صادرات جهاني24 صدم، درصد است و اصلا رقم قابل توجهي در مقابل بازارهاي جهاني نيست و اين در حالي است که کشور ايران داراي ظرفيت‌هاي بي همتاي اقتصادي و تجاري است که مي بايست مورد بهره برداري قرار گيرد.

رئيس اتاق ايران در خصوص اقدامات غير کارشناسي مسؤولان اقتصادي کشور گفت: در اخبار شنيدم که گمرکات کشور را گمرکات تخصصي در صادرات کرده‌اند و اين يک تصميم عجولانه است و انتظار داريم دولت تعجيل و دستپاچگي را کنار بگذارد و تاکيد  مقام معظم رهبري مبني بر توجه به بخش خصوصي را اجرا کند.

 

کد خبر 742281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha