ضرورت جابجایی ۴۵ روستا در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که حادثه سیل تعدادی از روستاهای استان را تهدید می کند، گفت: ۷۰۰ روستای استان در مسیل قرار دارد که ۴۵ روستا از آن باید جابه‌جا شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «حافظ باباپور» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در استان با گرامیداشت چهلمین سالروز تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: طبق برنامه توسعه پنجم و ششم موظف هستیم برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی ایجاد کنیم که همه در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که ۷۰۰ روستای استان نیاز به طرح تجدید نظر طرح هادی دارد، خاطرنشان کرد: ۸۱۴ روستا از لحاظ اصلاح و زیرسازی معبر  طرح هادی در استان انجام گرفته که از میانگین کشوری یک درصد بالا است.

باباپور با تاکید بر این‌که در بخش صدور سند روستایی بسیار فعال‌تر از شهرها هستیم، گفت: حدود ۲۱۳ هزار جلد سند در روستاها صادر شده که این رقم برای روستاهای زیر ۲۵ هزار  در حدود دو هزار و ۴۳۰ فقره است.

وی با بیان این‌که ۴۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای سهمیه قیر تخصیص یافته است که تا پایان تیرماه عملیات جذب آن انجام می‌گیرد، افزود: برای  ۶۴۴ روستا، عملیات آسفالت معابر انجام گرفته و به علت عملکرد مناسب بنیاد مسکن استان،  سهمیه مدیریت بنیاد مسکن ۱۷ درصد افزایش یافته است.

باباپور با اشاره به شروع طرح بهسازی مسکن روستایی از سال ۸۴ ، توضیح داد:  طبق ابلاغیه موظف به بهسازی ۱۲ هزار واحد روستایی در استان بودیم که سیستم بانکی ۸ هزار واحد ابلاغ کرده به طوری که طبق آمار سال ۹۵، تعداد واحد بهسازی ۳۰۵ هزار واحد است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با بیان اینکه آمار ساخت و ساز روستایی از شهر تبریز زیادتر است، گفت: سال گذشته چهار هزار و ۶۳جلد صادر شده است.

وی با اشاره به این‌که بنیاد مسکن استان تنها نهاد متولی بازسازی مساکن روستایی است، خاطرنشان کرد: در بخش تولید مسکن ارزان قیمت شهری 11 هزار و ۵۷۵ واحد احداث شده است.

باباپور با اشاره به این‌که بنیاد مسکن قائم مقام مسکن مهر برای روستاهای زیر ۲۵ هزار واحد است، تصریح کرد: برای این روستاها ۱۶ هزار ۵۰۶ واحد تولید شده و مشکل حادی در این رابطه وجود ندارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خاطرنشان کرد: به مناسبت تاسیس بنیاد مسکن انقلاب و حساب ۱۰۰ امام نزدیک به  سه هزار و ۴۳۱ میلیارد ریال پروژه افتتاح خواهد شد که از جمله آنها افتتاح پروژه ۸ هزار واحد مسکن روستایی و بهره برداری از آنهاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که کمترین خسارت از بابت سیل  در استان را داشته ایم، افزود: ۱۳۵ واحد احداث شده و نزدیک به ۱۷۷ واحد نیاز به تعمیرات دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبستان مبنی بر این‌که چه تعداد از روستاهای استان در معرض تهدید سیل قرار دارند، افزود: بنده مدام بر خطر بالقوه بودن این روستاها و ساخت و ساز غیرمجاز آن تاکید دارم چراکه حاشیه‌نشینی در داخل خود شهر تبریز کنترل شده و اصلا امکان گسترش در آن وجود ندارد ولی این حاشیه‌نشینی در روستاهای اطراف شهر تبریز از جمله چاوان، کجوار، کندرود، باغ معروف مشاهده می‌شود.

باباپور اضافه کرد: ۳۵۰ واحد مسکونی در چاوان هستند که ساخت و ساز غیرمجاز می‌باشند و یا خانه‌های به متراژ ۵۰ متر در کندرود وجود دارد که در یک بحران طبیعی خسارت جبران ناپذیری به دنبال خواهند داشت چراکه ریزدانگی و نفوذ ناپذیری و ناامن بودن از جمله ایرادات این مناطق هستند.

وی ادامه داد: دستگاه رسیدگی به موضوع ساخت و ساز غیرمجاز در روستاهای اطراف تبریز شهرداری است و ما حق ورود نداریم. البته این موضوع در کندوان نیز مشاهده می‌شود چراکه متولی آنها میراث فرهنگی است و ما نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: ۷۰۰ روستا در مسیل قرار دارد که ۴۵ روستا از آن باید رسما جابه‌جا شود که ۲۴ مورد جابجایی انجام گرفته است.

کد خبر 780503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha