کار درخور آخرت تنها کار برای خداست

آیت الله جاودان با بیان اینکه کار درخور آخرت کاری است بسیار مشکل گفت: کار درخور آخرت تنها کار برای خداست.

به گزارش خبرنگار شبستان، آیت الله محمدعلی جاودان چهارشنبه 3 آبان در جلسه درس اخلاق خود گفت: خداوند می فرماید: کسی که این دنیا را بخواهد ما آنچه را بخواهیم و برای کسی که بخواهیم به او می دهیم و سپس برای او که جهنم را قرار می دهیم اما هر کس که آخرت را می خواهد و سعی در خور آخرت می کند از او تشکر می کنیم.

وی افزود: آخرت بی پایان است و انسانی که می خواهد برای آخرت کار کند تنها فرصتی هفتادساله دارد اگر درست کار کند می تواند تمام آخرت را پر کند و گرنه هنگامی که پا در آخرت می گذارد می بیند چقدر زمینهای خالی دارد که هنوز هیچ در آنها نکاشته.

 

آیت الله جاودان سعی را حالتی بین دویدن و تندرفتن دانست و گفت: خداوند از دو نمونه سعی درخور آخرت نام می برد یکی جایی که درباره داستان اطعام مسکین و یتیم و اسیر توسط خانواده امام علی (ع) صحبت می کند که می فرماید: آنها به مسکین و یتیم و اسیر طعام دادند در حالیکه خود به آن طعام احتیاج داشتند و گفتند ما به شما طعام می دهیم تنها برای خدا و از شما هیچگونه پاداش و تشکری نمی خواهیم خداوند می فرماید: همین کار آنها برایشان پاداش بود و سعی آنها مشکور است.

این استاد اخلاق تصریح کرد: کسی که برای خدا کار می کند اندازه اش اصلاً مهم نیست و همین کار کاری درخور آخرت است.

 

وی با بیان اینکه علمای بزرگ سعی شان بر این است که تمام اعمالشان تنها برای خدا باشد گفت: اگر کسی تمام زندگیش اینطور بشود که عمل را برای ثواب یا ترس انجام ندهد بلکه تنها برای خدا انجام دهد سعی این فرد توسط خدا پاسخ داده می شود.

آیت الله جاودان ادامه داد: در جای دیگر خداوند از گروهی نام می برد که کارهای صالح انجام می دهد در حالیکه مومن هستند و تصریح می کند که این افراد سعیشان کفران نمی شود. کفران در مقابل شکر است پس در نتیجه کسی که اینگونه باشد او نیز سعیش مشکور است و می تواند آخرت بی نهایت خود را آباد کند.

این استاد اخلاق با اشاره به سیره ائمه در انجام عمل درخور آخرت گفت: ائمه دائماً به افرادی کمک کرده اند در حالیکه آن فرد اصلاً نمی دانست این کمک از طرف کیست و حتی ممکن بود به آنها دشنام هم بدهند اما بعد از مرگ ائمه که کمک ها قطع می شد می فهمیدند فرد کمک کننده یکی از اهل بیت بوده است. این عمل که هیچگونه توقعی از طرف مقابل نداشته باشی یک عمل درخور آخرت است.

وی صدقه را یکی از اعمالی دانست که اگر با نیت خیر انجام شود خداوند آن را می گیرد و هر چند کم باشد آنقدر بر آن می افزاید که طبق روایات به اندازه کوه ابو قوبس می شود.

پایان پیام/
 

کد خبر 78468

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha