اعلام آمادگی کلیه بیمارستانهای استان جهت راه اندازی تیم های غربالگری فشار خون

جعفری زاده از آمادگی کلیه بیمارستانهای خصوصی و دولتی استان جهت راه اندازی تیم های غربالگری فشار خون بالا خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، « مجید جعفری زاده» گفت: در تمامی درمانگاهها و ورودی بخش های بیمارستانهای استان تیم غربالگری فشار خون مستقر هستند و فشار خون مراجعه کنندگان را در سامانه  http://salamat.gov.ir  ثبت می کنند.

وی خاطر نشان کرد: آغاز رسمی اجرای این بسیج ملی از روز عید فطر خواهد بود و در حال حاضر هم اندازه گیری فشار خون مراجعه کنندگان به خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت انجام می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بالغ بر 350 خانه بهداشت،مرکز جامع سلامت و پایگاه سلامت غربالگری و ثبت فشار خون شهروندان و هم استانی ها را انجام می دهند گفت: حداقل 50 تیم سیار هم در اماکن عمومی، میادین، مراکز تجمعی، ادارات و کارخانجات بزرگ، مراکز و خرید سطح شهر جهت اندازه گیری فشار خون مستقر خواهند شد.

بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با اهداف افزایش آگاهی و سواد سلامت جامعه در باره فشار خون بالا (درجهت آگاهی ازعواقب و ایجاد رفتارهای سلامت محور)،ترغیب مردم برای مراجعه به مراکز تعیین شده جهت اندازه گیری فشارخون، و شناسایی و پیگیری افراد دارای فشارخون،کاهش مصرف نمک روزانه مردم (به حداقل ۵۰ درصد ) با اطلاع­رسانی به جوامع مردمی، کنترل صنایع و ساختارهای مرتبط،افزایش مصرف غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه­جات به میزان ۲۵ درصد بیشتر از وضعیت کنونی و کنترل و درمان مبتلایان به فشارخون بالا از 27 اردیبهشت ماه آغاز و تا 15 تیرماه ادامه دارد.

مطالعه روند بار بیماری­های کشور در ­بازه زمانی 1394-1369 نشان داده که فشارخون بالا از جمله مهمترین عوامل خطر تهدیدکننده سلامت مردم و اصلی ترین عامل مرگ ومیر درجهان و ایران است . مرگ زودرس ناشی از سکته­های قلبی و مغزی معلول این بیماری بوده و بالغ بر نیمی از کل موارد مرگ درکشور را به خود اختصاص داده اند. شایان ذکر است در سال ۱۳۹۵ به طور متوسط 22 درصد زنان و ۲۱ درصد مردان ایرانی مبتلا به فشارخون بالا بوده اند، همچنین گروه سنی ۵۵ تا ۶۹ سال نیز بیش از ۵۰ درصد دچار عارضه فشار خون بالا بودند، که متاسفانه برآوردها حاکی از آن است که حدود 60 درصد مبتلایان به فشارخون بالا، از این مساله آگاهی ندارند.

کد خبر 793693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha