برگزاری جشن‌های دهه کرامت با رویکرد مردمی و اجتماعی/ بقاع متبرکه و مساجد محور مراسم ها باشند

دبیر اجرایی شورای استانی بزرگداشت دهه کرامت در خراسان جنوبی بر اجرای جشن‌های دهه کرامت با رویکرد مردمی و اجتماعی در سطح استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «ابراهیم سبزه‌کار» دبیر اجرایی شورای استانی بزرگداشت دهه کرامت امروز (6 تیر) در شورای استانی هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت با بیان اینکه اول تا 11 ذی القعده میلاد حضرت معصومه (سلام الله علیها) و امام رضا(علیه السلام) است، اظهار داشت: این شورای استانی به منظور استفاده از ظرفیت دستگاه‏‌های عضو و تشکل‏‌های مردمی در توسعه و گسترش نشاط و شادابی مومنانه در راستای معرفت افزایی و خدمت رسانی بهتر به مردم در دهه‏ کرامت تشکیل شده است.

 

دبیر اجرایی شورای استانی بزرگداشت دهه کرامت در خراسان جنوبی گفت: تعمیق باورهای آحاد جامعه نسبت به معارف اهل بیت‏ (علیه السلام) در تمامی برنامه‏‌ها و فعالیت‏‌های دهه‏ کرامت، توجه به ارزش‌‏های ناب اسلامی و مراقبت در جهت عدم شکل‏‌گیری انحرافات و خرافات، توجه به ترویج اهداف و ارزش‏‌های اسلام ناب محمدی، فرمایشات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و نیز نام‏گذاری سال‏های اخیر به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب ‏اسلامی و توجه مضاعف به عملیاتی‏ شدن شعار سال و همچنین تبیین و تعمیق فرهنگ زیارت از اهداف برنامه های دهه کرامت است.

 

وی تأکید بر گسترش گفتمان خدمت کریمانه در عرصه‏‌های مختلف اجتماعی با هدف کمک به مناطق محروم و آسیب‏‌دیده در سیل و تقویت روحیه امید و خودباوری، تقویت و ترویج فرهنگ وقف و نذر متناسب با نیازهای روز جامعه، جهت‏‌دهی شادی و نشاط عمومی با تأکید بر نشاط و شادی مؤمنانه را از دیگر اهداف برنامه‌های دهه کرامت عنوان کرد.

 

حجت الاسلام سبزه کار به شعار دهه کرامت امسال «مهربانی به رسم اهل بیت(علیه السلام)» اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت همه دستگاه‌های عضو این شورا برای استفاده حداکثری و هر چه بهتر اجرا شدن مراسم ها استفاده شود.

 

وی به مهمترین رویکردهای اجرایی این برنامه ها اشاره کرد و ادامه داد: استفاده حداکثری از همه ظرفیت‏‌های دستگاه‏‌ها و انجام برنامه‏‌های مشترک با هدف هم‏‌افزایی و ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌‏ها، بسیج همه ظرفیت‏‌های مردمی اعم از هیئات مذهبی، پایگاه‏‌های بسیج و تشکل‏‌های مردمی برای گرامیداشت و تعظیم شعائر مذهبی در طول دهه‏‌ کرامت و برنامه‏‌ریزی فعالیت‌‏ها با توجه به مخاطبان، شرایط و متغیرهای مختلف از قبیل سن، جنسیت و تحصیلات، محوریت مساجد و بقاع متبرکه، تأکید ویژه بر ارتباطات، تعاملات و مشارکت ادیان، اقوام و مذاهب در ایام دهه‏‌کرامت و تأکید بر انتخاب و تعیین برنامه‏‌ها با رویکرد جریان‏‌سازی اجتماعی از رویکردهای برنامه های دهه کرامت خواهد بود.

 

دبیر اجرایی شورای استانی بزرگداشت دهه کرامت در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برنامه هایی مثل برپایی ایستگاههای صلواتی، آذین بندی شهر و مساجد و محلات از برنامه هایی است که با همکاری شهرداری در استان انجام می شود، گفت: ایستگاه‌های صلواتی در این دهه در محل نماز جمعه ها، مساجد و سطح شهر همراه با غرفه های فرهنگی فعال شود.

 

حجت الاسلام سبزه کار با بیان اینکه برگزاری همایش دختران آفتاب و ارائه الگوی برتر ایرانی اسلامی و تجلیل از دختران نمونه و فعال یکی دیگر برنامه های اجرایی در دهه کرامت است، افزود: باید تلاش شود تا با افزایش هم افزایی، برنامه هایی جذاب و خوب با مشارکت همدیگر برگزار کنیم.

 

«علیرضا موهبتی» معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی هم در این جلسه برگزاری مسابقات دلنوشته و نقاشی در مهدهای کودک، تقدیر از مددکاران نمونه، بازدید از سالمندان و مراکز نگهداری دختران 6 تا 12 سال را از برنامه های این اداره کل عنوان کرد.

 

نهاد کتابخانه های عمومی استان هم برای برپایی نمایشگاه کتاب با موضوع دهه کرامت، برگزاری جلسات کتابخوانی در مساجد و معرفی کتاب را در دستور کار دارد.

 

ورزش و جوانان استان بدنبال تجلیل از جوانان نخبه و اجرای 124 برنامه ویژه دهه کرامت است، کارگروه آموزشی با موضوع عفاف و حجاب و ازدواج، جشنواره هنر دختران و برپایی ایستگاههای صلواتی از دیگر برنامه های این اداره کل در دهه کرامت است.

 

«اکبری» معاون سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند هم در این جلسه گفت: جشنواره فرهنگی مادر و دختر، جشن مهربانی در پارک توحید، مسابقه شطرنج، جشن شمس و شموس و همایش دوچرخه سواری از برنامه های این سازمان است.

 

اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان خراسان جنوبی هم برنامه‌های متعددی از جمله جشن روز دختر و اردوی یک روزه را در دستور کار دارد، «ذاکر» نماینده این اتحادیه در جلسه با بیان اینکه هیات انصارالمهدی دانش آموزان در دهه کرامت برنامه ویژه ای را خواهد داشت، گفت: همچنین برنامه تجلیل از امامزادگان با حضور دانش آموزان در دستور کار است.

 

حجت الاسلام «حسین قالبیاف» نماینده اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه باید تلاش شود تا بیشتر برنامه های دهه کرامت در بقاع متبرکه و امامزادگان برگزار شود، گفت: 96 بقعه متبرکه استان آماده برگزاری جشن های دهه کرامت و پذیرایی از گردشگران و زائران هستند.

 

حجت الاسلام «ابوالفضل صادقی خواه» نماینده سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه در دهه کرامت اعرام مبلغ به روستاها را خواهیم داشت، گفت: برپایی ایستگاه صلواتی و توزیع شکر بین هیات های مذهبی، تجلیل از دختران برتر قرآنی، برگزاری مسابقات ویژه دختران و جشن برای دانش آموزان، اعزام 25 کاروان به مشهد مقدس، تامین جهیزیه 13 زوج جوان از برنامه های این سازمان در دهه کرامت خواهد بود.

 

گفتنی است دبیر اجرایی برگزاری جشن های دهه کرامت خراسان جنوبی در پایان این جلسه بر لزوم رعایت حدود شرعی در برپایی برخی جشن ها در پارک ها و فضاهای عمومی تاکید کرد و گفت: مسئولیت مستقیم برنامه های پیشنهادی با خود دستگاه برگزار کننده خواهد بود، لذا مراقب باشید جشن ها شاد اما مومنانه و اسلامی باشد و از حدود و حریم اسلامی خارج نشود.

 

 

کد خبر 803743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha