هیچ مانعی مسلم را از ولایت پذیری باز نداشت

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: مسلم به عنوان نماینده امام به کوفه اعزام شد، اما در عین حال بسیار ولایت پذیر بود همواره مترصد بود تا ببیند امامش چه می فرماید! هیچگاه نظر خود را بر نظر امام ترجیح نمی داد.

حجت الاسلام محمد یوسفی مقدم، رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن در رابطه با ویژگی ها و برجستگی های شخصیتی حضرت مسلم بن عقیل به خبرنگار شبسان گفت: مسلم بن عقیل دارای شخصیتی برجسته است و نفس انتخاب ایشان به عنوان نماینده حضرت سیدالشهدا و اعزام به کوفه، بیانگر عظمت شخصیت و ویژگی های منحصر به فرد اوست.

وی با اشاره به وجود شایستگی های فراوان در شخصیت حضرت مسلم افزود: اولین نکته قابل توجه در حضرت مسلم، تقید به عبودیت و بندگی خداست او در شرایطی خاص در کوفه بود اما همواره مقید به مناسک و عبادات بود و گفتگوها و صحبت های او به شکل معمول در مسجد، انجام می شد و مردم همواره او را در حال نماز مشاهده می کردند.

حجت الاسلام یوسفی مقدم خاطرنشان کرد: نکته ای که در رابطه با آخرین شب حیات مسلم در تاریخ ذکر شده است نماز شب ایشان است و اینکه در حال تعبد و تهجد بوده است بنابراین یکی از ویژگی های شخصیتی مسلم، شاخص بودن او در حوزه بندگی خدا بود.

 

وی یادآور شد: مردم، مسلم را به عنوان بنده ای عابد و با اخلاص می شناختند علاوه بر اینکه شجاعت مسلم در میان مردم زبانزد بود اما شجاعتی متفاوت از نوع شجاعت های معمول، مسلم انسانی جسور و شجاع در عمل به تکلیف بود در هر شرایطی به تکلیف الهی عمل می کرد.

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن خاطرنشان کرد: حضرت مسلم در برابر هیچ قدرتی چه قدرتها و طمع های بیرونی و چه خواسته های نفسانی و درونی تسلیم نشد و هیچ یک از این امور نتوانست او را در مقابل انجام تکالیف الهی قرار دهد. نماینده حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به دلیل برخورداری از چنین مقامی در شجاعت و جسارت، در برابر هر آنچه که او را از مسیر خدا منحرف می کرد جدیت نشان می داد.

وی تصریح کرد: یکی از برجستگی های این شخصیت، مساله ولایت پذیری اوست او به عنوان نماینده امام به کوفه اعزام شد اما در عین حال بسیار ولایت پذیر بود همیشه و همواره مترصد بود تا ببیند امامش چه می فرماید! هیچگاه نظر خود را بر نظر امام ترجیح نمی داد و امام این ویژگی ها در مسلم شناسایی کرده و دستوراتی به او دادند که مسلم در انجام آنها تا حد توان تلاش کرد.

 

حجت الاسلام یوسفی مقدم با اشاره به سیره عملی حضرت مسلم خاطرنشان کرد: مسلم انسانی بصیر بود و بصیرت کامل داشت به این معنا که نه فریب دشمنان را می خورد و نه برای سرکوب دشمنان از هر ابزاری استفاده می کرد مستند این ویژگی مسلم آن است که تا پایان جان در برابر خواسته دشمنان ایستادگی کرد و به شهادت رسید وقتی از او ترور حاکم مستبد و فاسد کوفه را درخواست کردند تن به این کار نداد.

وی با بیان اینکه مکتبی که منطق دارد و بر برهان و استدلال استوار است، نیاز بر اعمال تروریستی ندارد گفت: حضرت مسلم فهمیده بود که چنین تفکری در اسلام تفکری ناپسند است و لذا با وجود این که می توانست حاکم کوفه را ترور کرده و غائله را فتح کند. اما دست به چنین اقدامی نزد چرا که هتک و ترور از نظر اسلام قابل پذیرش نیست. مکتبی که منطق دارد و بر برهان و استدلال، استوار است برای پیشبرد اهداف خود نیازی به اعمال تروریستی ندارد.

 

وی افزود: نماینده امام در کوفه فردی بصیر بود که با بصیرت این را فهمیده بود با ولایت پذیری در مسیر ولایت گام برمی داشت، با شجاعت برای انجام تکالیف خود تلاش می کرد و با جان و دل ولایت امامش را پذیرفته بود انچنان که هیچ مانعی او را از ولایت پذیر رهبر خود باز نداشت.

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآنی یادآور شد: مسلم در مسیر انجام وظیفه خود نه از ولایت امام منحرف شد نه از مسیر بندگی خدا در او انحرافی به وجود امد نه در فهم و بصیرت دینش چیزی را زیرپا گذاشت و نه ارزشهای دینی را نادیده گرفت.

پایان پیام/
 

کد خبر 81180

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha