سفارتخانه های ایرانی در خارج از کشور از تجار حمایت کنند

بی مقدار گفت: ما برای حمایت از تجارت کالاهای ایرانی را تبلیغ نمی کنیم در حالی که کشورهای دیگر از این راه کالاهای خود را به فروش می رسانند و سفارتخانه های آنها نیز از تجارت آنها حمایت می کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «شهاب الدین بی مقدار» در نشست هم اندیشی حمایت حقوقی و قضایی از تجارت خارجی کشور با اشاره به برخی از عناوین در حوزه تجارت و صادرات و نامفهوم بودن این کلمات گفت: یکی از این کلمات کنسرسیوم (خوشه) است. از مشکلات ما این است که قانونی برای تشکیل کنسرسیوم ها نداریم. باید تلاش کنیم در سال اقتصاد مقاومتی مفاهیم اقتصادی را روشن تر بیان کنیم.

 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کشور ما نیازمند افسرانی در عرصه صادرات است. اگر صادرات نکنیم، مقاومت نداریم. صادرات را باید در میدان عمل، عملیاتی کنیم.

 

وی با اشاره به برخی از پرونده های تجاری و صادراتی در دادگاه ها و قوه قضاییه اظهار کرد: برای رسیدگی به مسایل شرکای تولیدی و تجاری و اقتصادی حتما باید دادگاه های خاص و مشاوران اقتصادی خاص داشته باشیم تا وقتی می خواهیم رأیی برای آنها صادر کنیم، رأی آنها تخصصی باشد.

 

وی گفت: از موانع صادرات کوچک بودن شرکت ها است و این کوچک بودن شرکت ها به جایی می رسد که در خارج از کشور نیز شرکت های ایرانی با یکدیگر رقابت می کنند و این امر مطلوب نیست، پس ما چاره ای جز تشکیل کنسرسیوم ها نداریم.

 

وی اظهار کرد: برای حمایت از تجارت ایرانی ما کالاهای ایرانی را تبلیغ نمی کنیم در حالی که کشورهای همسایه دیگر همچون چین یا ترکیه برای فروش کالاهای خود تبلیغات چشمگیری را ارایه می دهند و حتی سفارتخانه های آنها نیز از تجارت حمایت می کنند. ضرورت دارد سفارت های ما در خارج از کشور از تجار ایرانی حمایت کنند.

 

وی با اشاره به برخی کمیسیون های اقتصادی در مجلس تصریح کرد: کمیسیون ها بیشتر تشریفاتی عمل می کنند، دولتی فکر می کنند و به بخش خصوصی اهمیت نمی دهند، در حالی که بخش خصوصی می تواند در حوزه صادرات نقش موثری ایفا کند.

 

 وی اظهار کرد: پروتکل های تجاری هیچ کدام عملیاتی نمی شود و به ندرت به آنها عمل می شود. راه حل این مشکل این است که بخش خصوصی را در کمیسیون ها راه دهیم و به آنها اهمیت دهیم تا صادرات تشویق شود.

 

بی مقدار اظهار کرد: هیچ بانکی در خارج از کشور حاضر نیست برای تجار ایرانی پولی را جا به جا کند. بر همین اساس تجار ایرانی مجبورند به تجار دیگر کشورها اعتماد کنند تا بتوانند پول های خود را جا به جا کنند اما در همین جابجایی و اعتماد قراردادهایی نوشته می شود که لزوما باید تجار ایرانی از شکل قانونی آن آگاه باشند.

 

وی اظهار کرد: بانک مرکزی هیچ حمایتی از تجار ایرانی نمی کند، به تجار و صادرکنندگان فشار می آورد. بازرسی کل کشور بهانه ای برای تمام مدیران شده است و حمایتی از تجار دیده نمی شود؛ امیدواریم با آمدن ریاست جدید دستگاه قضا دعواهای تجاری زودتر تمام شود و شاهد حمایت واقعی از تجار و صادرکنندگان باشیم./

کد خبر 816254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha