تشکیل ستاد رسانه‌ای استان آذربایجان‌شرقی ضرورت دارد

پورمحمدی خواستار تشکیل ستاد رسانه‌ای استان شد و گفت: خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان شرقی باید در این راستا کمک کند،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمدرضا پورمحمدی» شب گذشته(۲۰ مرداد) در آیین گرامیداشت روز خبرنگار که به همت خانه مطبوعات استان برگزار شد گفت: از سال ۵۹ تا ۶۵ به عنوان گوینده، خبرنگار، مسئول تولید رادیو و تلویزیون و‌... فعالیت داشته‌ام، به اهمیت کار خبر واقفم و خودم را عضوی از جامعه خبری می دانم

استاندار آذربایجان‌شرقی توسعه جامعه را نیازمند همراهی اصحاب رسانه دانست و ادامه داد: افزایش شفافیت  یکی از ضروریت‌های فعلی جامعه است که اصحاب رسانه در این زمینه نقش بسیار مهمی عهده‌دار هستند.

وی تلاش برای توسعه نظارت عمومی را یکی دیگر از انتظارات خود از خبرنگاران دانست و ابراز کرد: انتظار داریم جامعه ما نیز به سمتی حرکت کند که هر فرد، یک رسانه باشد و با تبدیل این مهم به یک گفتمان عمومی، در راستای رفع مشکلات جامعه تلاش شود.

پورمحمدی با انتقاد از کاهش احساس مسئولیت در جامعه  گفت: بر اساس آموزه‌های دینی، همه ما در برابر تخلفات مسئول هستیم که برای ارتقای نظارت همگانی نیاز به رسانه داریم.

وی با تاکید بر اینکه نه تنها مطبوعات، بلکه همه بخش‌های جامعه و دستگاه‌ها احساس مسئولیت کنند، ابراز داشت: اما توسعه جامعه مدنی و سازمان‌های مردم نهاد راهکار حل مشکلات و توسعه جامعه  است.

پورمحمدی تقویت جامعه مدنی را لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: جامعه مدنی جامعه‌ای است که مردم در آن در ارتباط با مسایل مربوط به سرنوشت خود، تاثیرگذار باشند. چون همه نمی توانند در همه مسایل مشارکت کنند، نماینده یا خبرنگاران این مسئولیت را بر عهده دارند و بخشی از این مسئولیت را نیز NGO ها باید ایفا کنند.

وی با اشاره به سابقه خود گفت در دوره مدیرت من رسانه‌ها باید پیشرفت و رشد کنند، زیرا من 30 سال در دانشگاه و 5 سال در صداوسیما فعالیت داشتم، همواره این عرصه بال و پر داشته است.

پورمحمدی با انتقاد از اینکه رسانه‌ها مرجعیت جمعی خود را از دست داده اند، گفت: مرجع یعنی، مردم وقتی نگران هستند به دنبال این مرجع باشند، ولی برخی رسانه‌های بیگانه به دنبال جای پا هستند که باید در رسانه‌های داخلی اعتمادسازی کرد.

استاندار آذربایجان شرقی حل مشکلات معیشتی، دسترسی آزاد به اطلاعات، حمایت قضایی و... را لازمه حمایت از رسانه‌ها دانست و ابراز داشت: در جامعه توسعه یافته باید رسانه بتواند حرف خود را بدون دغدغه بزند.

وی با بیان اینکه متاسفانه از جمله خودمانی من برخی سوء تعبیر داشتند، خاطرنشان کرد: حرف اصلی من این است که به جز قانون اساسی، آرمان‌های شهدا و تمامیت ارضی و امام و رهبری خط قرمزی نداریم و خبرنگار توسری خور نمی‌خواهیم، حافظ خبرنگاران اصلی هستیم و برخی که می‌خواستند از سخن من سوء استفاده کرده و بین ما و خبرنگاران فاصله بیاندازند، کار خوبی نبود.

پورمحمدی خواستار تشکیل ستاد رسانه‌ای استان شد و افزود: خانه مطبوعات باید در این راستا کمک کند، باید در شورای اداری تاکید کنیم که از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنند و با انتشار خبرهای دستاوردهای دولت، امید را در جامعه گسترش دهند.

وی با تاکید بر اینکه باد بین واقع گرایی و سیاه نمایی مرز بگذاریم، ابراز داشت: واقعیت‌ها و مشکلات باید بدون بزرگنمایی تبیین شود، اما باید این را هم در نظر داشت که مسئولان هم از جنس مردم هستند و نباید مسئولان را با دید غیر خودی ببینیم.

 

 نقد رسانه‌ای لازمه توسعه و تعالی است

همچنین «مرتضی شفیعی»، مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های استان آذربایجان‌شرقی در سخنانی به ارایه گزارشی از فعالیت های این تشکل رسانه ای پرداخت و اظهار داشت: نقد رسانه‌ای لازمه توسعه و تعالی است.

وی با تأکید بر این‌که برخی مسؤولان آستانه تحمل پایینی دارند، افزود: اهالی رسانه استان استاندار آذربایجان‌شرقی را به دلیل سبقه رسانه‌ای که دارد، از خود می دانند و بنابراین نقد رسانه ای را راهی برای پیشرفت استان قلمداد می کنند.

شفیعی با اشاره به این‌که هنوز جمله «هیچ مسؤولی حق شکایت از رسانه ها را ندارد» در اذهان خبرنگاران استان باقی مانده است، افزود: با این حال طی ماه های گذشته شاهد برخی طرح شکایت ها از سوی مسؤولان بوده ایم که نیازمند پیگیری های لازم هستیم.

مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های استان آذربایجان‌شرقی از اجرای طرح ساماندهی توزیع نشریات سراسری و محلی خبر داد و خاطرنشان کرد: قرار است این طرح با محوریت خانه مطبوعات استان و با همکاری دیگر تشکل های صنفی زیر نظر اداره کل ارشاد استان اجرایی شود.

شفیعی ادامه داد: خانه مطبوعات بهار امسال تفاهمنامه ای در راستای توانمندسازی اصحاب رسانه منعقد کرده که در راستای آن، روز شنبه شاهد برگزاری کارگاه آموزشی «گونه شناسی جرایم سایبری در رسانه ها » بودیم.

مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های استان آذربایجان‌شرقی برگزاری دوره های آموزشی اقتصاد رسانه، صفحه آرایی و گرافیک، خبرنگار موبایلی و سوژه یابی، دوره روزنامه نگاری تکمیلی در مرند و مقدماتی در شهرهای مختلف استان را از دیگر برنامه های خانه مطبوعات در ماه های آینده برشمرد.

گفتنی است، در پایان این  مراسم مقرر شد؛ سه نفر از عکاسان فرزند شهید و ۱۴ نفر از خبرنگاران با مشارکت خانه مطبوعات و استانداری آذربایجان شرقی کمک هزینه تشرف به عتبات عالیات دریافت کنند.

کد خبر 820165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha