افتتاحیه هفدهمین اجلاس بین المللی « پیرغلامان حسینی» در یزد برگزار شد

افتتاحیه هفدهمین اجلاس بین المللی « پیرغلامان حسینی» با حضور پیرغلامان ۲۹ کشور جهان در حسینیه ایران برگزار شد.

به گزارش خبنرگار خبرگزاری شبستان از یزد، افتتاحیه هفدهمین اجلاس بین المللی « پیرغلامان حسینی» با حضور پیرغلامان 29 کشور جهان در حسینیه ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم از پرچم حرم حضرت ابوالفضل(ع) توسط خادم این آستان رونمایی شد.

 

شعار این دوره از اجلاس « فرهنگ حسینی الگوی تمدن اسلامی و اراده انقلابی» است

احمد ترحمی، دبیر استانی هفدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی در یزد  در ابتدای این مراسم گفت: استان دارالعباده یزد دیار قناعت، قنوت و قناعت افتخاردارد که میزبان دلدادگان به ساحت مقدس نور هدایت و سالار شهیدان است.

وی خاطرنشان کرد: یزد جهانی، آرمیده در دل کویر، سرزمینی است که پیشینیه چندین هزارساله دارد و در و دیوار آن آکنده از گل های سرسبز است که حسرت در دل تفتیده آن کویر می گذارد.

وی افزود: شعار این دوره از اجلاس « فرهنگ حسینی الگوی تمدن اسلامی و اراده انقلابی» است که  با حضور 700 نفر از 31 کشور اسلامی  در شهرستان میبد، شهرستان حسینیه و مسجد برگزار می شود.

ترحمی ادامه داد: برای برگزاری این اجلاس ما شاهد همکاری دستگاه های مختلف از جمله استانداری ، شهرداری، نهادهای فرهنگی استان هستیم که امیدواریم بتوانیم میزبان مناسبی برای این اجلاس باشیم.

 

پیرغلامان حسینی، نقش آفرینان اجتماعی در راستای فرهنگ اهل بیت (ع) هستند

محمد علی طالبی استاندار یزد نیز در این مراسم گفت: پیر در نگاه اول شاید در مقابل جوان قرار گیرد و اشاره به سن و سال افراد داشته باشد.

استاندار یزد تصریح کرد: اما در نگاهی ژرف‌تر از دوره‌های مختلف زندگی فراتر رفته و به عنصری فرهنگی و اجتماعی بدل می‌شود، پیر در ادبیات مذهبی ما به معنای مرشد و راهنمایی که دست نوپایان را گرفته و به سوی کمال رهسپار می‌کند معرفی شده است.

وی عنوان کرد: در این معنا پیری با فرزانگی همراه است و ادبیات ما مملو از توصیه به شنیدن و به کار بستن پند پیران برای سعادت‌مندی و عاقب به خیری است.

رئیس استانی اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی یزد خاطرنشان کرد: در این جایگاه پیران می‌توانند افرادی را که قابلیت سروری دارند شناخته و به جامعه معرفی کنند.

طالبی افزود: با این معنایی که گفته شد، پیر با همه عظمتش در ترکیبی شگفت‌انگیز همنشین غلام که به معنای خدمتگذاری است می‌شود و این سوال پیش می‌آید که چگونه فردی می‌تواند هم پیر به معنای راهور و هم غلام باشد.

وی گفت: استان یزد خانه مهر اهل بیت (ع) است و از دیرباز حاجب و نگهبان طلب اهل بیت (ع) بوده است و مهر امام سوم آنچنان در استان ریشه دار است که در معماری، آداب و رسوم آن نیز اثرگذارشته و حسینیه ها نیز همیشه کارکرد خود را در این راستا داشته است.

 

پیرغلامان حسینی، روحیه انقلابی را به نسل جوان انتقال دهند

آیت الله محمد رضا ناصری یزدی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به نقش پیرغلامان حسینی در شکل گیری انقلاب گفت: این پیرغلامان بودند که در زمان خفقان با حنجره های خود این انقلاب را پیش بردند و در زمان خفقان آن دوره، مردم انقلاب را از زبان پیرغلامان گرفتند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: روحیه انقلابی و ایستادگی در برابر طاغوت و ایستادگی در مقابل دشمنان و یاری امام (ه) از تجربیات و سوابق خوب پیرغلامان حسینی ومداحان است که باید به جامعه منتقل شود.

امام جمعه یزد تصریح کرد: در هر کجا که پیرغلامان و به خصوص مداحان دوره انقلاب پا می گذارند باید این تجربیات به نسل جوان منتقل شود و تربیت نسل جوان را در جامعه داشته باشند.

آیت الله ناصری خاطرنشان کرد: نسل جوان امروز به تربیت های هیات ها و مداحان نیاز دارد و نیازمند این روحیه انقلابی هستند.

وی گفت: دشمنان امروز سعی دارند تا از استقلال و عزت و شرفی که به واسطه امام حسین (ع) بوجود آمده جلوگیری کرده و آن را کم رنگ کنند اما شما پیرغلامان باید از آن دفاع کرده و این روحیه انقلابی را به نسل جوان انتقال دهید.

نماینده ولی فقیه در استان یزد بیان کرد: حب الحسین (ع) بود که از انهدام سوریه، نجف، کربلا و سامرا جلوگیری کرد و این روحیه انقلابی بود که همه ما را از شر دشمنان نجات داده است.

آیت الله ناصری یزدی ادامه داد: انقلاب ما حیاتش از امام حسین (ع) است و نباید این مسیر سست شود و در شعرها مسیر انقلابی کمرنگ شود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: پیرغلامان باید فریاد زنند که ما زنده، ایستاده و پایدار از حرم حسینی و انقلاب و آرمان های انقلاب دفاع می کنیم.

 

حسین (ع) برای همه و خدای محبت است.

انتوان ذو موسومیور رئیس کمیته اسقف های لبنان  گفت: حسین (ع) برای همه و خدای محبت است.

وی خاطرنشان کرد: ای مسلمان همدیگر و مسیحیان را دوست بدارید و شما مسیحیان نیز مسلمانان را دوست بدارید.

وی بیان کرد: ما مسیحیان و مسلمانان بیش از نیمی از جهان را تشکیل می دهیم پس بیایید همدیگر را دوست بداریم.

ذوموسینیو بیان کرد: ما مسیحیان و مسملنان همه دنیا را به کمک به فقرا و دفاع از مظلومان سفارش می کنیم که این ویژگی مشترک ومبنایی ما است.

در ادامه این مراسم نیز از مستند « شاه حسن، شاه حسین» به کارگردانی مهدی ساباطیان با موضوع عزاداری ویژه و سنتی شهرستان میبد در ایام محرم رونمایی شد.

همچنین در ادامه این مراسم از خانواده های شهیدان جعفر زاده، سه شهید بزرگوار سال‌های دفاع مقدس و مدافع حرم همزمان با برگزاری آیین افتتاحیه این اجلاسیه تجلیل شد، خانواده شهیدان جعفرزاده در مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) هم فعالیت‌های گسترده‌ای داشته‌اند.

در این مراسم همچنین از مقام مرحوم آیت الله ابراهیم اعرافی از علمای برجسته استان یزد که نقش بسیار مهمی در ترویج دین در کشور داشته تجلیل به عمل آمد.

تقی صفدری زاده به عنوان یکی از چهره‌های پرسابقه شهرستان میبد در امور دینی یکی دیگر از افرادی بود که از وی به عنوان پیرغلام حسینی در آیین افتتاحیه اجلاسیه بین المللی پیرغلامان تجلیل به عمل آمد.

حاج جلال دهقان‌زاده فیروزآبادی هم به عنوان یکی از پیرغلامان حسینی شهرستان میبد با بیش از 75 سال هیئت داری هم در این مراسم تجلیل شد، هنگام حضور این پیرغلامان حسینی یکصدا نوای یا حسین سر می دادند.

در ادامه این مراسم نیز از 120 اثر ارسال شده به دبیرخانه اجلاسیه بین المللی، در مراسم افتتاحیه اجلاسیه، آثار برتر در سه بخش مستند رادیویی، مستند تلویزیونی و مستند خبری مورد تجلیل قرار گرفتند.

در بخش مستند رادیویی، حسین خلیل نژاد، آرش شبانکاره از استان بوشهر، حسین ایاوی از استان خوزستان، مریم تقی زاده از استان یزد، نصرت نوروزی از استان سیستان و بلوچستان، حمیدرضا امیری از استان یزد به عنوان برگزیده معرفی و تجلیل شدند.

در قسمت آثار مستند تلویزیونی هم یزدان کیایی از استان چهار محال و بختیاری، هادی خردادی از تولید کنندگان شبکه دو سیما، محسن آقابیگی از استان یزد ، مهدی کارگر شورکی از استان یزد مورد تجلیل قرار گرفتند.

آرش آقا بابایی از استان گلستان، محمدعلی زارع شریفی از استان فارس و سیده سکینه میرطاهری از استان یزد هم در این مراسم به عنوان برگزیدگان مستند خبری تجلیل شدند.

کد خبر 826291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha