سردیس شاعران و مفاخر ادبیات آیینی تبریز ساخته شد

آیین اختتامیه کارگاه ساخت سردیس مفاخر ادبی آئینی تبریز و شعرای مکتب اهل بیت(ع) با تجلیل از هنرمندان شرکت کننده به اتمام رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تبریز، این کارگاه، برای نخستین بار در تبریز برگزار شد و طی آن ۱۴ نفر از هنرمندان نامی مجسمه سازی در این کارگاه شرکت کردند و سردیس چهارده تن از شعرای مکتب اهل بیت(ع) را همزمان با دهه اول محرم طی مدت ۶ روز از دهم تا پانزدهم شهریور ماه اجرا کردند.

میرزا یوسف شهاب، نیر تبریزی، میرزا علی دلخون، حسین عابد(یتیم تبریزی)، میرزا احمد سهیلی، حسین شانی، عبدالعظیم ذهنی زاده، سید رضا حسینی (سعدی زمان)، حاج رضا صراف، حسین صحاف، حاج حسن فراهتی(جهازچی)، کریم صافی، میرزا عبدالرحیم شباهنگ، نجمی تبریزی به عنوان ۱۴ شاعر و مداح اهل بیت(ع) بودند که سردیس این مفاخر در تبریز ساخته شد.

بنابر این گزارش، تبریز به عنوان پایتخت جهان تشیع همواره در آیین عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) جایگاه خاص و متفاوتی داشته است و آیین این ایام در تبریز پرشکوه و با عشق و عزاداری ویژه ای برگزار می شود.

همچنین در این میان جایگاه شاعران و مداحان اهل بیت پیامبر و اشعار آنان، نقش بسزایی در برگزاری پرشور این مراسمات به خود اختصاص می دهد و همین امر، لزوم پرداخت ویژه به معرفی این بزرگواران و ارج نهادن به اثار آنان را ضروری ساخته است.

«ایرج شهین باهر» شهردار تبریز در آیین اختتامیه کارگاه ساخت سردیس مفاخر ادبی آئینی تبریز اظهار داشت: تاریخ و گذشته تبریز باعث شده عنوان پایتخت تشیع برای تبریز انتخاب شود و اساس و پایه این موضوع مربوط به امروز نیست.

وی افزود: اگر عشق، علاقه و محبت نباشد، هنر خلق نمی‌شود. هر هنری که در تمامی حوزه‌ها خلق می‌شود در درون هنرمند موضوعی است که می‌خواهد جوشش کند و این جوشش در قالب مسائل مختلفی همچون شعر، نقاشی، مجسمه سازی و... بروز پیدا می‌کند.

شهین باهر تاکید کرد: برای ارج نهادن به هنر مداحان بزرگ و شهیر تبریزی برنامه ریزی برای گردآوری و انتشار مجموعه نفیس اشعار این مداحان به نام شهرداری تبریز انجام یافته است.

شهردار تبریز با بیان اینکه از ابتدا تبریز همواره آغاز گر هر موضوعی بوده است، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های تبریز به عنوان پایتخت تشیع این بوده که این شهر هیچ گاه در برابر ظلم سر خم نکرده است. شاید برای همین باشد که مقام معظم رهبری فرموده اند: «تبریز زمان شناس است و مردم آنا می دانند چه زمانی باید چه قدمی را بردارند.»

وی خدمت برای اهل بیت را هویت و شناسنامه تبریز دانست و گفت: علی رغم اینکه توسعه‌های مختلف در کشور رخ می‌دهد، موضوعات و فضاهای اجتماعی نه تنها رونق این عزاداری‌ها را کم نمی‌کند بلکه شاهد رونق این فضاها نیز هستیم .

گفتنی است، در آیین اختتامیه این کارگاه، ضمن قدردانی و اهدا لوحی یادبود به هنرمندان شرکت کننده در این برنامه، از ۱۴ سردیس ساخته شده در این رویداد هنری - فرهنگی رونمایی شد.

کد خبر 831709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha