فعالیت حدود ۱۴۰۰ کانون فرهنگی هنری در مساجد آذربایجان‌شرقی

محمدپور از فعالیت نزدیک به ١٤٠٠ کانون فرهنگی و هنری مسجدی در مناطق مختلف استان ‌آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: حدود ۷۰۰ کانون در مساجد روستایی استان فعال هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمد محمدپور» امروز(۲۷ شهریور) در همایش "ظهور سبز در امتداد قیام سرخ"  که با حضور فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان برگزار شد‌، اظهار داشت: پتانسیل بسیار بالایی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد وجود دارد و باید جایگاه این نهاد بیش از پیش معرفی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی افزود: در استان ما نزدیک به ١٤٠٠ کانون فرهنگی و هنری مسجدی در شهرها و مناطق مختلف و روستاها فعالیت‌های گسترده‌ای در موضوعات مختلف علمی و فرهنگی و هنری انجام می‌دهند و با توجه به جامعیت این فعالیت‌ها اگر بتوانیم شرایط مناسبی در مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری ایجاد کنیم، قطعا نتیجه آن ایجاد مصونیت در برابر آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

وی با اشاره به فعالیت پویای کانون‌ها در شهرها و روستاهای استان گفت: نزدیک به ٧٠٠ باب از این کانونها در مناطق روستایی فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند با بهره مندی از نیروهای مخلص و توانمند منشاء اثر بوده و خلاء‌فرهنگی در مناطق روستایی را پر کنند.

محمدپور گفت: ٢٥١ کتابخانه‌ دارای مخزن و ٦٠٠ کتابخانه قفسه باز در کانون‌های یاد شده، فضایی را فراهم کرده تا جوانان در کنار پایگاه مقاومت و انجمن های اسلامی و با هماهنگی هیات امنا، ضمن بهره‌گیری از این فضاها خدمات شایسته‌ای در حوزه فرهنگ و هنر انجام دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: باید ارتقای سطح مهارت فرهنگی و هنری فعالان مسجدی به ویژه اعضای کانون های مساجد مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی آموزش و افزایش مهارت های کاربردی اعضای کانون های مساجد را امری ضروری برای اثرگذاری در بخش های مختلف جامعه دانست و گفت: توان کانون های مساجد با ارتقای خلاقیت و مهارت های اعضای آنها محقق خواهد شد.

محمدپوردر ادامه به ابعاد مختلف قیام عاشورا اشاره کرد و افزود: نهضت عظیم عاشورا جریانی بی‌نظیر در طول تاریخ است که تنها برای رضای خدا و در راستای اهداف والای انسانی و الهی اتفاق افتاده است.

وی افزود: این خادثه‌ی عظیم زمانی به وقوع پیوست که دین الهی دچار تحریف شد و در هر زمان و مکانی که انسانها با عینک سلایق شخصی به امور بنگرند و منافع و امیال فردی بر منافع گروهی غلبه یابد این اتفاق می‌افتد و دین دچار تحریف می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ترویج و انتقال حقیقت پیام عاشورا را مرهون مجاهدت حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) دانست و اظهار داشت: این نهضت عظیم با قدرت کلام حضرت زینب(س) به یک عنصر فرهنگی تاثیرگذار در تمام ادوار تاریخ تبدیل شد.

وی تصریح کرد: عنصر فرهنگی ایثار و شهادت در طول تاریخ توانسته فرهنگ ما را چنان قوی و غنی کند که علیرغم هجمه‌ی تمام قدرتهای استکباری بر علیه ما،‌تاب آوری ما روز به روز فزون تر شود. رسالت امروز ما شناخت فرهنگ حسینی و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر است.

گفتنی است، همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) همایش خانوادگی «ظهور سبز در امتداد قیام سرخ» با همکاری نهادهای مختلف فرهنگی و دینی و به همت کانون فرهنگی هنری حسینی تبریز برگزار  شد. سخنرانی دینی، تواشیح، همخوانی، تئاتر آئینی و مداحی در رثای مصائب اهل بیت عصمت و طهارت از دیگر بخش های این همایش بود.

کد خبر 833585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha