۴۸۰۰ مداح در آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند

مدیرکل ‌تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت: ۴۸۰۰ مداح در آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند که شناسایی و ساماندهی شده‌اند.

حجت الاسلام «حسن شعبانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز با بیان این‌که دهه پایانی ماه صفر فرصت استثنایی برای تزریق معنویت و تجدید عهد با آرمان‌های اباعبدالله الحسین (ع) است، اظهار داشت: ویژگی ماه محرم و صفر نسبت به ماه رمضان این است که احساس با معنویت و عقلانیت توام شده و اثرگذاری برنامه‌های محرم را چندین برابر افزایش داده است.

مدیرکل ‌تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه همبستگی ملی در سایه عزاداری‌های امام حسین(ع) تقویت می‌شود، افزود: گروه‌بندی‌ها و جناح‌بندی‌ها در ایام عزاداری فراموش می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که سرمایه اجتماعی اسلام در عزاداری های محرم و صفر به شدت افزایش می‌یابد، تصریح کرد: هر جامعه به سرمایه اجتماعی و همبستگی ملی به شدت نیاز دارد و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) این همبستگی و انسجام را فراهم می‌کند.

وی با بیان این‌که استان آذربایجان‌شرقیبافت دینی و مذهبی دارد، افزود: در این استان علاوه بر این‌که 7500 مسجد، محور عزاداری هستند، 500 حسینیه زیرپوشش سازمان تبلیغات اسلامی هم به عنوان محورهای عزاداری هستند و 4800 مداح در آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند که شناسایی و ساماندهی شده‌اند.

حجت الاسلام ‌شعبانی، هیأت‌های حسینی را به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تشکل مردمی کشور دانست و افزود: این هیأت‌ها کاملاً غیر وابسته به نهادهای دولتی و خودجوش هستند که توسط مردم پشتیبانی و اداره می‌شوند.

وی حضور سخنرانان و روحانیان در هیأت‌های مذهبی برای تبیین اهداف قیام اباحضرت سیدالشهدا(ع) را لازم و ضروری دانست و گفت: خط قرمز سازمان تبلیغات اسلامی ورود به مباحث جناحی است، در حالی که ورود به مباحث سیاسی انقلاب لازم است و هیأت سکولار نداریم اما تبلیغ برای شخص خاص باید از هیئت‌ها به دور باشد.

‌حجت الاسلام شعبانی با تاکید بر این‌که در نذورات باید اولویت‌ها رعایت شود، تصریح کرد: در برخی محلات شاهدیم که نیاز شدیدی به اطعام داریم ولی در برخی محلات که نذورات توزیع می‌شود، ضرورت حداقلی دارد، بنابراین باید اولویت‌ها در این حوزه رعایت شود.

مدیرکل ‌تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که جریاناتی به دنبال تأثیرگذاری بر هیأت های عزاداری هستند، گفت: برخی جریان ها به بهانه کمک مالی به هیأت، محتوای خاص خود و یا سبک عزاداری خاص را به هیئت تحمیل می‌کنند.

کد خبر 844578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha