رونمایی از دستگاه چاپ باسمه ای در نمایشگاه مطبوعات آذربایجان شرقی

همزمان با دهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان آذربایجان‌شرقی، نخستین بازآفرینی پژوهشی و علمی تاریخ چاپ ایران در تبریز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، همزمان با دهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان آذربایجان‌شرقی نخستین بازآفرینی پژوهشی و علمی تاریخ چاپ ایران با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان رونمایی شد.

بنابر این گزارش، دستگاه چاپ فشاری یا همان «باسمه ای»، با فشار حروف یا کلیشه مرکب اندود شده بر سطح کاغذ، عمل چاپ را انجام می دهد.

این نوع چاپ در چین باستان ابداع و توسط اروپاییان به تکامل رسید و نخستین دستگاه چاپ سربی هم که از طریق روسیه به ایران آمد از این تکنیک چاپ استفاده می‌کرد و در تبریز مستقر گردید.

نخستین مطبعه سربی در ایران که اقدام به چاپ کتاب با حروف فارسی و عربی کرد به دستور عباس میرزا نایب السلطنه و به همت میرزا زین‌العابدین تبریزی در شهر تبریز دایر شد.

این دستگاه چاپ باسمه ای توسط موزه چاپ و نشر با مطالعه تاریخ چاپ ایران و جهان، در مدت ۱۰ ماه بازآفرینی شده است که اولین بازآفرینی در تاریخ چاپ ایران می باشد.

کد خبر 845547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha