موقوفات قائم مقام فراهانی به صورت ویژه احیا می‌شود

حجت الاسلام حسینی از اخذ مجوز برای راه اندازی ناحیه ۳ تبریز اوقاف و امور خیریه ویژه رسیدگی به موقوفات قائم مقام فراهانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام «سیدشهاب الدین حسینی» عصر روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه تبریز به تشریح ویژه برنامه های هفته وقف پرداخت و اظهار داشت: سال جاری ۲۲ مورد وقف جدید در استان ثبت شده که از این تعداد ۱۴ مورد وقف انتفاعی و ۸ مورد منفعتی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که برای برنامه سال جاری ثبت ۷۵ مورد وقف جدید برنامه ریزی شده است، خاطرنشان کرد: ۸ هزار و ۷۵۱ موقوفه با ۱۹ هزار و ۷۰۳ رقبه در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: ۵ هزار و ۳۳۹ مسجد، ۴۶۳ حسینیه، ۸۸ تکیه، فاطمیه، مهدیه و زینبیه و ۵۹۸ آرامستان برای دفن اموات در حوزه وقف وجود دارد که تحت اشراف سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت دارند.

حسینی با اشاره به وجود ۸۰۰ نوع خدمت وقفی در کشور، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۴۵۰ مجموعه آموزشی و ۶ بیمارستان تبریز در عرصه وقفی وجود دارد.

وی با اشاره به اولویت این اداره کل برای عمران و آبادانی امامزادگان و مساجد استان برای انجام کارهای فرهنگی، افزود: در این راستا امسال ۴۵ مرکز افق در امامزاده های شاخص استان راه اندازی می شود تا در کنار عمل به نیات واقفان از این اماکن برای بهره وری اقتصادی از موقوفات انجام شود.

حسینی با بیان این‌که این مراکز در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی فعالیت می کنند، یادآوری کرد: در عرصه اجتماعی خدمت رسانی های اجتماعی شامل رسیدگی به نیازمندان و رفع و دفع آسیب های اجتماعی، در حوزه فرهنگی مباحث آئینی، مناسبت های ملی و مذهبی در جوار امامزادگان و در عرصه قرآنی مسابقات قرآنی از مرحله شهرستانی، استانی و کشوری انجام می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه حفظ عین موقوفه مقدم بر اجرای نیات است، گفت: با توجه به اینکه امامزادگان استان جزو مظلوم‌ترین امامزادگان کشور از لحاظ عمران، آبادانی و توسعه نیافتگی محسوب می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اخذ مجوز برای راه اندازی ناحیه ۳ تبریز اوقاف و امور خیریه ویژه رسیدگی به موقوفات قائم مقام فراهانی خبر داد و اظهار داشت: این اقدام پس از صدور حکم از سوی دادگاه اصل ۴۹ قانون اساسی در جهت تثبیت این موقوفه به منظور تسهیل در خدمات رسانی به انبوه مراجعه کنندگان در این زمینه انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی گفت: این موقوفه دارای ۳۸ هزار هکتار عرصه بوده که خیلی از کارخانه های صنعتی استان مانند شهرک سرمایه گذاری خارجی، شهرک صنعتی بعثت، گمرک سهلان، بخشی از اراضی فرودگاه شهید مدنی و شهرستان صوفیان در عرصه این موقوفه مستقر است.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه این موقوفه بیش از ۱۸۰ سال وقف شده است، ادامه داد: اصل وقف نامه این موقوفه در کتابخانه مجلس نگهداری می شود و مورد تائید بزرگان علما بوده و دارای ۶ وقف نامه و سند رسمی است و دارای نیات متعددی است.

کد خبر 847129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha