مردم در انتخاب‌های خود در بزنگاه‌های حساس دقت کنند/ همه باید مراقب نفوذ در عرصه فرهنگ باشند

حجت‌الاسلام حیدریان گفت: برنامه گسترده دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی علیه عفاف و حجاب که بخش عمده‌ای از آن ناظر بر جامعه زنان است یک نمونه نفوذ در بخش فرهنگی است که همه باید مراقب باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد؛ «حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین حیدریان» در مراسم عزاداری دهه آخر ماه صفر که با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان و دلدادگان ساحت اهل‌بیت (علیهم السلام) در محل کانون قرآن (مسجد رضوان) شهرستان اردکان برگزار شد ضمن آرزوی قبولی طاعات، عبادات و سوگواری‌ها در ماه‌های محرم‌الحرام و صفر المظفر بر لزوم بهره‌مندی از برکات و فیوضات روح‌بخش ایام باقی‌مانده تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه برپایی محافل و مراسم‌های سوگواری از ابتدای ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر و سپس ماه صفر بهانه مناسبی است تا در این موضوع تأمل کنیم که ائمه اطهار (علیهم السلام) علاوه بر عزاداری چه انتظارات دیگری از شیعیان خوددارند بیان کرد: فرد شیعه همیشه علامت‌های خاصی دارد که این نشان‌ها و علامت‌ها گاهی شامل وضع ظاهری و اجرای مناسک پرفیض عبادی و گاهی نیز شامل اخلاق، رفتار و منش وی است.

کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه شیعه بودن فرد باید در رفتار و منش وی متجلی باشد تصریح کرد: در روایات گوناگون خصوصیت‌هایی برای شیعیان ازجمله تشرف به زیارت مضجع شریف معصومین، برجای گذاشتن محاسن و... ذکرشده اما در حدیثی گران‌قدر از پنجمین اختر تابناک آسمان پرفروغ امامت و ولایت؛ ویژگی‌ها و علامت‌های اصلی پیروان مذهب تشیع بیان‌شده است.

وی با اشاره به اینکه به دست آمدن مودت حاصل اطاعت از ائمه اطهار (علیهم السلام) علاوه بر زیارت همراه بامحبت آنان است گفت: حضرت امام محمدباقر (علیه‌السلام) در سخن ارزشمندی خطاب به جابر بن يزيد جعفی، تقوا را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شیعیان می‌خوانند و آنرا به معنای اطاعت از خداوند تبارک و تعالی تلقی می‌کنند همان‌گونه که در بسیاری از سایر احادیث و روایات، رعایت تقوای الهی در دین مبین اسلام مورد سفارش و تأکید واقع‌شده است.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه طبق فرموده حضرت باقرالعلوم (علیه‌السلام)؛ تواضع و فروتنی نسبت به درگاه الهی و مخلوقات خداوند از دیگر علامت‌های شیعه است اذعان کرد: رعایت تواضع نسبت به خداوند متعال به معنای بنده خدا بودن، اطاعت از رهنمودها و اجرای دستورات الهی ازجمله برپایی نماز اول وقت است. تواضع نسبت به مخلوقات نیز بدان معناست که هرچه مقام، منصب، سواد علمی و حتی وضعیت مالی فرد افزایش یافت؛ فروتنی وی نسبت به سایر افراد جامعه نیز افزایش یابد و وی به خود برتر بینی دچار نشود.

وی با تأکید بر لزوم مطالعه، تأمل و تدبر در کتاب چگونه یک نماز خوب بخوانیم توسط جوانان؛ امانت‌داری را یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص شیعیان برشمرد و خاطرنشان کرد: فعالین رسانه‌ای در این مورد باید دقت نظر داشته باشند. متأسفانه گاهی شاهد هستیم که مسائل شخصی و خصوصی زندگی افراد در رسانه‌ها، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موجود منتشر می‌شود که خلاف دستورات و فرامین دین مبین اسلام است.

حجت‌الاسلام حیدریان بابیان اینکه حضرت امام محمدباقر (علیه‌السلام) ذکر زیاد خداوند در حالات و ایام مختلف، روزه‌داری، اقامه نماز و احترام به پدر و مادر را ویژگی‌های بعدی شیعه ذکر می‌کنند اضافه کرد: باید مراقب نفوذ در عرصه‌های متعدد ازجمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و رسانه‌ای باشیم. اخیراً شاهد دستگیری یکی از سر شبکه‌های وابسته در جنگ رسانه‌ای بودیم که امیدواریم این موارد همچنان تداوم داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ادبیات شیعیان و منظومه فکری پیروان مذهب تشیع عباراتی همانند به ما ربطی ندارد، معنا و مفهوم ندارد اظهار داشت: برنامه گسترده دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی علیه اصل عفاف و حجاب در کشورمان که بخش عمده‌ای از آن ناظر بر جامعه زنان، دختران و بانوان است یک نمونه نفوذ در بخش فرهنگی است که همه باید مراقب باشند.

کارشناس مذهبی یادآور شد: در این ایام شاهد حضور خیل عظیم مردمی در روستای توت از توابع بخش خرانق شهرستان اردکان هستیم. دست‌اندرکاران حسینیه، عباسیه و خیمه‌های عزاداری و سوگواری روستای توت نسبت به مسائلی ازجمله جلوگیری از مردم‌آزاری، برپایی نماز اول وقت، تبیین معارف ائمه اطهار (علیهم السلام)، استفاده از مفاهیم صحیح و مستند در تعزیه‌خوانی اهتمام داشته باشند.

وی در پایان به راست‌گویی، رعایت حقوق همسایگان و قرائت متداول قرآن کریم که متن اصلی زندگی مسلمانان است به عنوان سایر ویژگی‌ها و علامت‌های شاخص شیعه از منظر حضرت امام محمدباقر (علیه‌السلام) اشاره کرد و افزود: دوران غیبت، دوران آموزشی سربازی ما در دوران قبل از ظهور حضرت صاحب‌الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و ما باید در این دوران از نائب ایشان حمایت کنیم. یکی از راه‌های حمایت مردم انقلابی ما از رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراقبت و دقت نظر در انتخاب‌های خود در بزنگاه‌های حساس و سرنوشت‌ساز است.

کد خبر 847284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha