رونمایی از اسناد مطالعات برنامه آمایش آذربایجان شرقی

همزمان با دومین همایش بزرگداشت روز ملی آمار در تبریز، از اسناد مطالعات برنامه آمایش آذربایجان شرقی در ۲۷ جلد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، همزمان با دومین همایش بزرگداشت روز ملی آمار در تالار سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با حضور استاندار از اسناد مطالعات برنامه آمایش آذربایجان شرقی در ۲۷ جلد رونمایی شد. 

 

«داود بهبودی» امروز(۱۴ آبان) در این همایش با اشاره به وضعیت شاخص های کلان استان اظهار داشت: سهم استان از تولید ناخالص داخلی از 4.8 درصد در سال 79 به 3.73 درصد در سال 94 رسیده و روند نزولی داشته که بخشی متاثر از وضعیت کلان کشور است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‎شرقی افزود: سرانه تولید ناخالص داخلی بدون نفت استان از 89.7 درصد در سال 79 به 76.05 درصد در سال 94 رسیده؛ با این اوصاف کلان روندهای استان مطلوب نبوده که جای تامل دارد.

بهبودی اعلام کرد: آذربایجان‌شرقی همواره نرخ مشارکت بالایی داشته و در سال 95 نرخ مشارکت نیروی کار استان 38.5 درصد بوده است.

وی، با اشاره به نرخ بیکاری 10.5 درصدی استان در سال 95، توضیح داد: پایین بودن نرخ بیکاری استان از متوسط کشوری به دلیل وجود چالش‌های مهاجرت است؛ نه وجود فرصت‌های شغلی بیشتر. 

بهبودی از عدم تعادل در سازمان فضایی جمعیتی استان و بررسی‌های صورت گرفته در زمینه تعادل‎ها، توازن‎ها و تعارض‎ها پراخت و خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی متولی نظام برنامه‎ریزی و توسعه استان بوده همچنین در عرصه جمع آوری آمار نقش دارد و به طراحی، برنامه‎ریزی، نظارت و پایش اجرای برنامه‎ها می‌ورزد.

وی  به توضیح فرایند اجرای رسالت سازمان، ارتباط پایش و ارزیابی سند تدبیر توسعه استان، مأموریت‌های معاونت آمار و اطلاعات سازمان و اجرای طرح‌های مختلف آماری در این معاونت پرداخت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‎شرقی ادامه داد: تلاش می‌کنیم دورنمای فعالیت‌های استان را به سمت ایجاد زیرساخت‎های اطلاعات مکانی SDI پیش بریم و به ایجاد سیستم های تصمیم ساز با تلفیق آمارهای تولید شده و اطلاعات مکانی مبادرت ورزیم.

کد خبر 850860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha