مردم یزد بحران دیابت را جدی بگیرید/ دیابت شهر جهانی یزد را در می نوردد.

آمارها نشان می دهد که شهر یزد جهانی یزد با بحرانی جدی به نام دیابت روبرو شده است که امروز می تواند یزد را درگیر خود کند.

خبرگزاری شبستان- یزد:

دیابت به عنوان یکی از نگران کننده ترین بیماری هایی است که امروز جامعه را به خود درگیر کرده است اما شهر یزد در سال های اخیر بیشتر از استان های دیگر در کشور درگیر آن شده به گونه ای که امروز از آن به عنوان بحران یاد می شود.

درگیری بیش از 10 درصد از مردم یزد به دیابت امروز نگرانی های مختلفی را برای جامعه دارد به نحوی که در آینده نزدیک این میزان بسیار فراتر از آمار کنونی رفته و مشکلات متعددی را با خود به همراه داشته باشد.

علاوه بر درگیری های جسمی، مشکلات روانی نیز در بیماری دیابت می تواند آثار مخربی را به همراه داشته باشد.

رتبه اول تا پنجم کشوری در آمار دیابت در کشور نشان از این بحران است که مسئولان استان باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

محمدرضا آقایی میبدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد با اشاره به مشکلات بیماری دیابت در استان یزد گفت: بیماری دیابت قابل درمان نیست و الآن هنر آن است که بتوانیم کاری کنیم وضعیت این افراد به کوری، قطع عضو و یا دیالیز کلیه کشیده نشود.

این گفته مدیر مرکز دیابت یزد نشان دهنده وخامت اوضاع دیابت در استان است که روز به روز در حال افزایش است زیرا در سال های گذشته از آن به عنوان زنگ خطر یاد می شد اما الان به عنوان بحران یاد می شود.

آقایی میبدی در این زمینه گفت: در حال حاضر به‌جرئت می‌توان گفت که تعداد بیماران دیابتی یزد از مرز 100 هزار نفر هم گذشته اظهار داشت: در حال حاضر بیماریِ بالغ بر 90 هزار نفر شناسایی و به‌صورت رسمی ثبت شده است.

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد افزود: معادل همین تعداد افرادی که در یزد دچار بیماری دیابت شده‌اند، شهروندانی در لبه پرتگاه دیابت قرار دارند و اگر به وضعیت سلامتی خود دقت لازم را نداشته باشند، قطعاً به‌زودی به جمع بیماران دیابتی استان اضافه می‌شوند.

وی با هشدار نسبت به اینکه وضعیت دیابت در استان یزد واقعاً الآن در حالت بحرانی است ادامه داد: متأسفانه در گذشته بحث بیماری پای دیابتی را در استان به‌صورت جدی داشتیم ولی امروز موضوع چشم دیابتی هم در حال تبدیل شدن به یک مشکل اصلی است.

میبدی خاطرنشان کرد: امروز تعداد افرادی که دچار کوری ناشی از دیابت می‌شوند یا بیماری آنها به قطع عضو منجر می‌شود در حال افزایش است که نشان‌دهنده ضرورت توجه بیشتر مردم و مسئولان به این موضوع است.

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد اضافه کرد: کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب دو عامل بسیار مهمی است که امروز به دیابت در استان یزد منجر می‌شود در حالی که می‌توانیم با روزانه نیم ساعت پیاده‌روی تند یا دویدن آرام و رعایت رژیم غذایی مناسب امکان ابتلا به دیابت را بسیار کم کنیم.

اما آیا مسئولان استان نمی خواهند توجه به این امر داشته باشند زیرا این میزان ده درصد به زودی به آمارهای بالاتری افزایش پیدا می کند و شاهد مشکلاتی از جمله قطع اعضا، دیالیز و هزینه های مادی و همچنین روانی خواهیم شد.

 

 

کد خبر 855671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha