ناوشکن‌های بهتری نسبت به جماران تولید شده‌اند/ ایران پیشگام در مبارزه با تروریسم دریایی

امیر دریادار سیدمحمود موسوی گفت: ایران پیشگام در مبارزه با تروریسم دریایی آن هم به صورت مستقل و با یگان‌های شناور خود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تبریز، امیر دریادار «سیدمحمود موسوی» امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه در تبریز، با تأکید بر این‌که باید قدرت لازم برای حفاظت از منابع خود در دریا را داشته باشیم، اظهار داشت: اگر بهره برداری خوبی از دریا نداشته باشیم، دیگران جای ما را می‌گیرند.

معاون عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که سیاست استعمار دور نگه داشتن ایران از دریا بوده تا نگذارند مردم برای استفاده حداکثری از دریا مطالباتی داشته باشند، گفت: پس از پیروزی انقلاب؛ نیروی دریایی ارتش علی رغم وابستگی گسترده به بیگانگان از آموزش تا تجهیزات و نگهداری، همت خرج داده و عزم خود را پای کار آوردند تا همه تجهیزات را عملیاتی کنند.

وی با اشاره به دلاوری نیروی دریایی ارتش در دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: در میدان رزم، دلاوران ارتش در نیروی دریایی توانستند در کمتر از 67 روز پرونده نیروی دریایی رژیم بعث را ببندد و در تمام سال های جنگ یکه تاز عرصه دریا باشد.

دریادار موسوی با بیان این‌که بیش از 90 درصد صادرات کشور از راه دریا است، گفت: ایمن‌ترین و ارزان‌ترین تجارت از طریق دریاست، برای بهره مندی از این ظرفیت باید سیطره خود را بر مرزهای دریایی افزایش دهیم.

وی با بیان این‌که امروز نوسازی، بازسازی و تسلیحات دریایی را خودمان تأمین می‌کنیم، افزود: توان طراحی و ساخت یگان‌های زیرسطحی رزمی را داریم و جزو معدود کشورهای تولید کننده تسلیحات دریایی هستیم، تا جایی که دشمنان اکنون جرات نگاه چپ به ایران را ندارد.

معاون عملیات ارتش تصریح کرد: دشمنان به خوبی می‌دانند که چه قابلیت‌هایی برای پاسخ دادن در این کشور وجود دارد و دست از پا خطا نمی‌کنند، ضمن این‌که به این توانمندی بسنده نمی‌کنیم و قطعاً همواره برای به روز کردن علم و تجهیزات و افزایش قدرت بازدارندگی در زمین و هوا و دریا روز به روز تلاش می‌کنیم.

دریادار موسوی با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات اقتصادی برای هر کشوری مشکلات امنیتی در پی دارد، اظهار داشت: به دلیل اینکه بخش اعظمی از نیازهای کشور از دریا برای واردات و صادرات استفاده می‌شود که برای کاهش مشکلات احتمالی، در دریا حضور مقتدرانه‌ای داریم.

وی ادامه داد: اکنون ناوگروه رزمی نیروی دریایی ارتش هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای ایران در حال اسکورت نفتکش‌های و شناورهای خودمان هستند و اجازه نمی‌دهیم مشکلی برای صادرات نفت و یا چرخه صادرات و واردات ایجاد شود.

معاون عملیات ارتش از توانمندی بالای ایران در عرصه تولید یگان‌های رزمی دریایی 1500 تنی خبر داد و افزود: ناوشکن جماران زمانی که به دست فرمانده کل قوا به ناوگان رزمی ما پیوست، دشمنان اعتقاد داشتند که توان رزمی ندارد ولی وقتی جماران را در هزاران کیلومتر دورتر و در سواحل کشورهای دور دست دیدند، به توانمندی جوانان و متخصصان ایرانی پی بردند.

امیر دریادار موسوی ادامه داد: ناوشکن‌های بهتر و برتر از جماران تولید شده‌اند و به زودی ناوگان جدیدی به یگان‌های رزمی می‌پیوندد، در حقیقت ساخت ناوشکن‌های آموزشی و شناورهای رزمی بالای 5000 تن را در برنامه داریم که این ظرفیت در کشورمان وجود دارد.

وی با بیان این‌که تأمین امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس باید به دست نیروهای منطقه‌ای باشد، گفت: نیروهای فرامنطقه‌ای نه تنها امنیت ایجاد نمی‌کند، بلکه عامل اصلی ناامنی هستند،چراکه به دنبال تفرقه میان کشورهای همسایه بوده اند.

معاون عملیات آجا تأکید کرد» نظام اسلامی ایران هیچ گاه و به هیچ عنوان دنبال جنگ نیست، ولی برای دفاع از مرزها از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند؛ دشمن اگر عاقلانه فکر کند، به دلیل توان بازدارندگی بالا، ما توان پاسخ محکم داریم و با هیچ کشوری برای دفاع از خود مماشات نکرده و از هیچ اقدامی برای دفاع از خود چشم پوشی نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبستان مبنی بر اقدامات نیروی دریایی ارتش در مقابله با دزدان دریایی، اظهار داشت: حجم تحرکات دزدان دریایی مانند گذشته نیست و این به خاطر عزم کشورها برای مقابله با تروریسم دریایی است.

موسوی تصریح کرد: ایران پیشگام در مبارزه با تروریسم دریایی آن هم به صورت مستقل و با یگان‌های شناور خود است. اکنون تعداد زیادی از یگان‌های تجاری خود را اسکورت می‌کنیم و نه تنها از کشتی‌های خود محافظت کردیم به سایر کشورها هم امدادرسانی کردیم.

وی ادامه داد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به عنوان تنها نیرویی در جهان است که کشتی ربوده شده و گروگان‌های گرفته شده را آزاد کرده، کارکنان آن را به آغوش خانواده بازگرداند و دزدان دریایی را دستگیر کند. ما برای تأمین امنیت دریانوردی تلاش می‌کنیم تا حمل و نقل جهانی در آب راه‌های بین المللی اقدام کنیم.

کد خبر 860832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha