گاهی غیبت تبعات اجتماعی جدی دارد

حجت‌الاسلام حاج اسماعیلی عنوان کرد: غیبت یک فرد گاهی به آبروی یک جمع خاص همانند اعضای خانواده فرد مورد غیبت واقع‌شده در جامعه ضربه می‌زند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد؛ «حجت‌الاسلام‌والمسلمین سلمان حاج اسماعیلی» در مراسم هفتگی هیئت مسجد حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) محله مزرعه سیف شهرستان اردکان با عنوان سلسله جلسات «آفت‌های زبان از دیدگاه قرآن کریم» با تأکید بر لزوم بهره‌مندی بیش از پیش نوجوانان و جوانان از فیوضات سفارش شده ماه فرخنده و روح‌بخش ربیع‌الثانی گفت: همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، قرآن کریم یک کتاب صرفاً اخلاقی و معمولی نیست بلکه کتاب انسان‌سازی است.

وی ضمن استناد به آیه شریفه 12 از سوره مبارکه حجرات به عوامل و عوارض بیان‌شده بیماری غیبت اشاره کرد و اظهار داشت: دو راه برای درمان این بیماری وجود دارد؛ اولاً آنکه فرد دیگر غیبت سایرین را انجام ندهد و ثانیاً غیبت‌های گذشته را به شیوه‌ها و راه‌هایی جبران کند بنابراین فرد خطاکار باید در ابتدای امر توبه کرده، از درگاه خداوند تبارک و تعالی طلب مغفرت و آمرزش کرده و فرد مورد غیبت واقع‌شده را نیز از خود راضی کند.

مفسر باسابقه قرآن کریم با اشاره به آیات شریفه 7 و 8 سوره مبارکه زلزال؛ حق‌الناس را مسئله‌ای مهم دانست و ابزار کرد: باید آحاد و اقشار مختلف مردم نسبت به حق‌الناس بسیار مراقبت ویژه و خاصی داشته باشند. همچنین لازم است که گفته شود گاهی از اوقات، غیبت یک فرد به آبرو و حیثیت یک جمع خاص همانند اعضای خانواده فرد مورد غیبت واقع‌شده در سطح جامعه ضربه جدی وارد می‌کند.

وی ضمن اشاره به آیه شریفه 15 از سوره مبارکه نور بابیان اینکه زبان انسان گرچه در ظاهر جِرم کوچکی دارد ولی جُرم آن یعنی غیبت، بزرگ است یادآور شد: به دلیل این‌که افراد، غیبت را به‌اشتباه کوچک در نظر می‌گیرند بسیاری از اوقات به راحتی از کنار آن می‌گذرند درحالی‌که ارتکاب این گناه تبعات قابل‌توجهی دارد. در این رابطه نیز مطالعه، تدبر و تفکر در کتاب ارزشمند سه دقیقه در قیامت که به قلم جمعی از نویسندگان خِبره نوشته و توسط انتشارات شهید ابراهیم هادی منتشرشده است توصیه می‌شود.

استاد حوزه علمیه اردکان افزود: در روایات و احادیث؛ خیر رساندن به دیگران و آموزش و رساندن دانش و یک مبحث علمی نافع و مفید به سایر افراد ازجمله کفاره‌های گناهان برشمرده شده است. چه‌بسا که ما در مجالس و محافلی حضورداشته باشیم که احتمال انجام غیبت در آن‌ها وجود داشته باشد اما ما می‌توانیم با آموزش علم سودمند و مفید به حاضرین از وقوع این گناه جلوگیری کنیم.

وی ضمن اشاره به آیات شریفه 5 و 6 از سوره مبارکه انفطار و آیه 5 از سوره مبارکه نور بابیان اینکه خداوند متعال از فردی که به‌اندازه کمترین میزانی به بیت‌المال دست‌اندازی کند، نخواهد گذشت تأکید کرد: ترویج منکر در اجتماع یکی دیگر از پیامدهای گناه غیبت در سطح اجتماعی است. به تعبیر برخی از علمای اخلاق بعد از شرک و تهمت (دروغ)، غیبت سومین گناه بزرگ محسوب می‌شود.

کارشناس مذهبی در پایان بابیان اینکه متأسفانه وجود بیماری غیبت در برخی از نشست‌ها و گفت‌وگوهای خانوادگی و دوستانه در حال نزدیک شدن به سطح عادی است که باید اصلاح شود خاطرنشان کرد: البته در پیش گرفتن احکام دین مبین اسلام به معنای منزوی شدن نیست.

کد خبر 867873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha