اعطای گواهی ثبت ملی نسخه خطی «سیرالملوک» در تبریز

گواهینامه ثبت ملی نسخه خطی «سیرالملوک»، متعلق به مجموعه اهدایی حاج محمد نخجوانی در کتابخانه مرکزی تبریز، توسط کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو به نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی اعطا شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز، گواهینامه ثبت ملی نسخه خطی «سیرالملوک»، متعلق به مجموعه اهدایی حاج محمد نخجوانی در کتابخانه مرکزی تبریز، شنبه شب در آیینی توسط کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو در ایران به اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی اعطا شد.

قدیمی ترین نسخه خطی کتاب «سیرالملوک» یا «سیاست‌نامه» در سال ۶۷۳ قمری توسط حسین بن زکریا بن حاجی حسین دهستانی بر روی کاغذ «خانبالغ» کتابت شده است و اکنون در محل گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی تبریز نگه‌داری می‌شود؛ کارشناسان نسخ خطی می گویند احتمال فراوان دارد که این نسخه از روی دست خط خواجه نظام الملک استنساخ شده است.

سیرالملوک یا سیاست‌نامه به معنای روش پادشاهان، اثر خواجه نظام الملک طوسی، وزیر نامدار سلجوقی است که به فرمان پادشاه سلجوقی در قرن پنجم هجری نگاشته شده و  سبک نگارش آن بسیار ساده و تهی از تصنع و تکلف بوده و یکی از شاهکارهای زبان فارسی به شمار می‌آید.

قدیمی‌ترین نسخه کتاب، توسط مرحوم حاج محمد نخجوانی، یکی از بنیانگذاران کتابخانه مرکزی تبریز و مجموعه داران کتب فرهنگی، خریداری شده و در سال ۱۳۴۵ توسط خانواده وی به کتابخانه مرکزی تبریز اهدا شده است.

گفتنی است، این کتاب در سال ۱۳۹۷ توسط کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو در ایران به ثبت ملی رسیده و دیشب نیز گواهینامه ثبت آن به کتابخانه مرکزی تبریز اهدا شد.

کد خبر 868157

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha