تولید علم و پژوهش باید با رویکرد مسأله محوری و مطالبات جامعه باشد

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که تولید علم و پژوهش باید با رویکرد مسأله محوری و مطالبات جامعه باشد، گفت: در غیر این صورت علمی که تولید می‌ شود صرفا انتزاعی بوده و نافع نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «احمد واعظی» امروز (سه شنبه ۲۶آذر) در حاشیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با بیان این که دفتر تبلیغات از فعالیت های علمی و پژوهشی شما پشتیبانی می‌ کند، گفت: به شکر خدا دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه های مختلف توفیقاتی داشته که مرهون همدلی و روح برادری حاکم در مجموعه است.

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: تمام کسانی که بنده با آنها به صورت مستقیم کار می‌ کنم یا مدیران میانی که با آنها تعامل داریم، صدق و صفا و برادری و اخلاص و محبت را می‌ بینیم و هرجا که روح وحدت وصدق و اخلاص باشد برکت هم از ناحیه خدا نازل می‌ شود.

 

وی با بیان این که دفتر تبلیغات اسلامی تنها 47 درصد بودجه مصوب خود را دریافت کرده است، گفت: هنوز چراغ روشن است و امیدواریم خداوند مشکلات نظام جمهوری اسلامی و به تبع آن دفتر تبلیغات اسلامی را حل کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین واعظی عنوان کرد: در دفتر تبلیغات اسلامی دو گام خوب در پژوهش برداشته شده است، یکی مسأله محصول محور کردن هیأت علمی بود که الحمدلله امروز اگر می‌ بینیم از آذر 97 تا آذر 98 قریب 121 عنوان تولید می‌ شود ثمره همین مسأله است.

 

وی خاطرنشان ساخت: گام دومی که برداشته شد و هنوز برخی متوجه خیر و برکت آن در موضوع پژوهش نیستند قضیه مسأله محوری است؛ این که ما یک مجموعه محقق داشته باشیم که هرکس به ذوق و سلیقه خودش موضوع پژوهشی را انتخاب نکند، بلکه معطوف به حل مسائل باشیم باعث می‌ شود در آینده نزدیک در برخی موضوعات کانون مطالعات بشویم.

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به این که اگر این مسیر طی شود بیش از پیش به توفیقات خواهیم رسید، گفت: ما یک سری کلان پروژه داریم که بر پایه مسأله محوری شکل گرفته و در گذشته در مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی وجود داشته که ما تلاش کردیم این کار را تقویت کنیم.

 

وی اضافه کرد: اطمینان داریم اگر پژوهش دفتر، موضوع مسأله محوری را دنبال کند خیرات و برکات زیادی را خواهیم داشت و گام سوم برای غنی تر شدن تولیدات علمی ما موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه داشته باشیم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: دفتر تبلیغات اسلامی ضلعی از اضلاع حوزه و روحانیت است و به همین جهت ما رسالت پژوهشی خودمان را در کلان رسالت حوزه های علمیه در تولید علم تعریف می‌ کنیم، از این رو تولیدات ما ذیل مکتوبات حوزه قرار می‌ گیرد.

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: این طور نیست که نسبت به تمام محورها واژه پژوهش و تولید علم را بتوانیم به کار ببریم، برخی از کارهای دستگاه های پژوهشی ما از جنس مدافعه گری و دفاع از کیان شریعت و دین و ایمان و پاسخ به شبهات است؛ در این جا بخش قابل توجهی از جنس عرضه است و نوآوری آن لزوما محتوایی نیست چون شبهات قدیمی است و وجوه مختلفی که ما در فضای مدافعه گری نسبت به دین و شریعت درگیر می‌ شویم، چون پرسش ها نو نیست پاسخ ها هم طبیعتا نو نخواهد بود.

 

وی با بیان این که یکی از مشکلات امروز ما در عرصه پژوهش حوزوی انتخاب موضوع توسط فرد بر اساس علاقه فردی است، گفت: کمتر انتخاب موضوع پژوهش بر اساس رویکرد حل مسأله صورت می‌ گیرد که در این صورت خروجی آن علم نافع و علم مؤثر نمی شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین واعظی عنوان کرد: اگر بخواهیم، علم ما علم نافع باشد و بخواهد در مناسبات های اجتماعی تأثیر گذار باشد اولا نباید انتخاب موضوعات به صورت انتزاعی و گشتن لابلای کتب نباشد و دوم این که جامعه مطالبه گر باشد، منظور از جامعه هم لزوما آحاد مردم نیست بلکه منظور کسانی است که در عرصه اجتماعی تأثیر گذار هستند.

کد خبر 869016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha