توسعه صنایع معدنی امسال به صورت ویژه در دستور کار است

رحمانی گفت: توسعه صنایع معدنی به عنوان یکی از ویژگی‌های کار در حوزه صنایع و معادن، براساس برنامه و مطابق آمایش سرزمینی، امسال اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «رضا رحمانی» امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز 3 تغلیظ و واحد های ذوب و پالایش مجتمع مس سونگون اظهار داشت: امروز علیرغم تحریم های ظالمانه دشمنان، با همراهی ارزشمند  صنعتگران و تولیدکنندگان شاهدیم که اغلب واحدهای تولیدی بزرگ کشور با توسعه و ارتقاء همراه بوده اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارایه آماری از وضعیت تولید داخل خاطرنشان کرد: طی ۸ ماه سال جاری تولیدات منتخب کالایی از جمله فولاد بیش از 6.5 درصد، محصولات فولادی 8.5 درصد، انواع شیشه و جام بالای ۱۷ درصد، کاشی و سرامیک 6.5 درصد، سیمان ۵ درصد، صنایع غذایی مجموعاً ۱۵ درصد، انواع داروهای انسانی بالای ۳۰ درصد افزایش داشته‌ است.

وی با اشاره به محور های هفتگانه فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری گفت: انقلاب معدنی و توسعه صنایع معدنی امسال به صورت ویژه در دستور کار است؛ یکی از ویژگی‌های کار در حوزه صنایع و معادن، براساس برنامه و مطابق آمایش سرزمینی، اجرایی می‌شود.

رحمانی با بیان این‌که یکی از برنامه های وزارت صمت در سال جاری توجه خاص به مناطق محروم و کم برخوردار است، گفت: با پیگیری های صورت گرفته و اقدامات انجام شده میزان تولید مس در کشور افزایش قابل توجهی داشته و امسال در تولید این محصول رکورد دار شده ایم.

وزیر صمت با اشاره به برنامه افتتاح طرح های مجتمع مس سونگون خاطرنشان کرد: امروز در مجموع ۱۷ پروژه شرکت ملی مس در این مجتمع اجرا می‌شود که سرمایه‌گذاری بالغ بر یک میلیارد یورو را شامل می شود که معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

وی ابراز امیدواری کرد تا سال آینده اولین کاتد مس در این واحد استحصال شود و تصریح کرد: در توسعه صنایع معدنی، لحاظ مسائل زیست محیطی مبنا و پایه عملکرد است و ما از اول اجازه احداث واحد آلاینده را نمی‌دهیم، احداث کارخانه اسید سولفوریک در مجتمع مس سونگون در حال پیگیری است.

رحمانی با بیان این‌که فعال سازی ظرفیت‌های معدنی و صنایع وابسته در استان‌های همجوار در دستور کار است، گفت: از همه سرمایه‌گذاران برای توسعه طرح‌های معدنی و صنایع معدنی این منطقه از جمله شهرک صنعتی تخصصی مس و صنایع پایین دستی در این منطقه دعوت می‌کنیم.

رحمانی انتقال حساب ها و گردش مالی شرکت‌ها به استان‌های محل استقرار، تامین تدارکات و همچنین جذب نیرو از مناطق همجوار طرح ها را یکی از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و اظهار داشت: طبق قانون مقرر شده است، ۱۵ درصد از درآمدهای واحدهای معدنی صرف شهرهای محل استقرار و تامین برخی زیرساخت‌های موردنیاز در آن مناطق شود.

وی با اشاره به برخی طرح‌های تکمیلی و توسعه صنایع مس گفت: تکمیل طرح ذوب پالایش و همچنین فاز ۳ تغلیظ در این مجتمع دنبال می شود و امیدوارم با ظرفیت های خوبی که در این منطقه وجود دارد، گام‌های خوبی برای توسعه واحد برداشته شود.

وزیر صمت از توسعه اکتشافات معدنی در کشور خبر داد و افزود: تمام طرح های بزرگ صنعتی و معدنی در سطح کشور به طور همزمان در حال رصد و دنبال به ثمر نشستن هر یک از آنها هستیم. فقط در قالب طرح های در دست اجرای ایمیدرو امسال بیش از 3.6 میلیارد دلار طرح افتتاح و یا آماده بهره برداری است.

کد خبر 870640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha