نگارش مقالات تطبیقی نباید جنبه مناظره ای پیدا کند

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان این که نگارش مقالات تطبیقی نباید جنبه مناظره ای پیدا کند، گفت: مناظره نیابتی درست نیست چون دو آدم وقتی نظرشان و نقدشان به هم وارد است که از سر آگاهی ناظر به حرف هم سخن بگویند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «مهراب صادقی نیا» در پنل تحریف ناپذیری قرآن کریم همایش ملی «دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی» که شامگاه امروز(پنجشنبه 5دی) در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به کار خود پایان داد، اظهار داشت: در مباحث قرآنی و پژوهش در این حوزه نباید خلط بین مباحث صورت بگیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: به عنوان مثال سه موضوع تحدی، عدم تحدی و جمع قرآن در یک مقاله موجب می‌ شود که بحث ناکام بماند، بنابراین خوب است که یک بحث را به صورت کامل مطرح کنیم و به جوانب آن بپردازیم.

وی در ادامه با اشاره به ماهیت این همایش ابراز داشت: مقالاتی که در این همایش ارائه می‌ شود باید جنبه علمی و پژوهشی داشته باشد و مقالات کارگاهی به درد ارائه در مجلات نمی خورد به همین جهت در این گونه مقالات وقتی نقل قولی می‌ شود باید خود اقول بیاید و صرف آدرس دادن کفایت نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی نیا با اشاره به مقالاتی که به صورت تطبیقی نوشته شده است، ابراز داشت: به عنوان مثال خیلی از مقالات در ارتباط با مقایسه تطبیقی بین نظرات آیت الله فاضل‌لنکرانی و علامه طباطبایی(ره) است، از این رو مناظره نیابتی درست نیست چون دو آدم وقتی نظرشان و نقدشان به هم وارد است که از سر آگاهی ناظر به حرف هم سخن بگویند.

وی عنوان کرد: علامه طباطبایی(ره) و مرحوم آیت الله فاضل‌لنکرانی در خیلی از مباحث مبدع نبوده اند و تنها قول مختار دارند، بنابراین در بررسی های تطبیقی نباید آنها را مبدع بحث دانست، چراکه در این صورت ادبیات بحث نادیده گرفته می‌ شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت: داوری کردن نظرات دیگران بدون اثبات حرف خودمان کار درستی نیست و به نظر می‌ رسد برخی از مقالات، تحلیل و بررسینیست بلکه گزارش و نوآوری است.

کد خبر 872819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha