تعدیل هزینه‌های مسابقات قرآن در سال ۹۹/ نخبه‌پروری با استفاده از ظرفیت بقاع و مساجد/ برنامه ستاد ملی حفظ قرآن

قره‌شیخلو تعدیل در اجرای برنامه‌ها از طریق مدیریت هزینه‌ها را اولویت سال ۹۹ مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اعلام کرد و گفت: ورود به میدان نخبه‌پروری با استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه، مساجد و موسسات قرآنی نیز از برنامه‌های پیش روی ما است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، سازمان اوقاف و امور خیریه در روزهای 28 و 29 دی ماه جاری میزان روسای ادارات قرآنی امور استان های خود به منظور همفکری و جمع بندی فعالیت ها در سال 98 و اجرای فعالیت های آتی در سال 99 بود. به منظور اطلاع از تصمیمات این جلسه و نیز اهم اولویت های کاری مرکز امور قرآنی این سازمان با «مهدی قره شیخ لو»، رئیس این مرکز گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

جلسه دو روز گذشته (28 و 29 دی ماه) در سازمان اوقاف و امور خیریه با چه محورها و دستوراتی برگزار شد و چه نتایجی داشت؟

 

این جلسه به منظور آشنایی با روسای ادارات قرآنی امور استان ها برگزار شد و طی آن هم درباره برنامه های سال 99 همفکری و هم درباره فعالیت های سال جاری جمع بندی کردیم.

در این جلسه از حجت الاسلام اخوان صباغ، رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم نیز دعوت شد تا برای بررسی زمینه های همکاری در حوزه های مختلف حضور داشته باشد. این حضور اثرگذار بود و می توان با برنامه ریزی برای سال آینده با هماهنگی بیشتر کارها را پیش ببریم.

حجت الاسلام عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف هم دیگر مهمان این جلسه بود تا از حیث درون سازمانی هم ظرفیت ها و زمینه های همکاری بررسی و ارزیابی شود، چراکه دو حوزه فرهنگی و قرآنی ماموریت های نزدیک به یکدیگر دارند.

از این رو، در این جلسه تاکید شد برای سال آینده باید به گونه ای سرمایه گذاری شود که بین حوزه قرآن و فرهنگ هم افزایی ها بیشتر شود.

 

اولویت کاری مرکز امور قرآنی برای سال 99 مربوط به چه حوزه ای است و برای انجام آن چه برنامه ای دارید؟

 

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، ماموریت های مختلفی اعم از برگزاری مسابقات، آموزش، استفاده از ظرفیت های بقاع متبرکه، ارتقای کمی و کیفی موقوفات قرآنی، اعزام نمایندگان جمهوری اسلامی به مسابقات بین المللی و ... را بر عهدا دارد لذا باید تلاش کنیم تا همه اینها با کیفیت لازم انجام شود.

در این میان، مسابقات حجم سنگینی از اعتبارات و وقت مرکز را به خود اختصاص داده که باید تعدیل شود یعنی همانطور که به مسابقات می پردازیم به دیگر ماموریت ها هم بپردازیم، لذا مقرر است در سال 99 میان ماموریت های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تعادل ایجاد شود.

 

چه حجمی از توان و امکانات مرکز امور قرآنی به مسابقات قرآن اختصاص می یابد و برنامه شما برای تعدیل این روند چیست؟

 

نزدیک به 70 تا 75 درصد هزینه های مرکز صرف مسابقات در سطوح ملی و بین المللی می شود و 20 تا 25 درصد به حوزه های دیگر اختصاص می یابد که این بسیار ناهمگون است و باید هزینه ها تعدیل، همگون و متوازن شود.

باید توجه داشت اگرچه مسابقات قرآن برند سازمان اوقاف و امور خیریه است اما نباید سبب به حاشیه رفتن دیگر فعالیت ها شود، از این رو، می کوشیم در سال آتی بدون آنکه به کیفیت برگزاری این رقابت ها لطمه وارد شود، با مدیریت هزینه ها، تعادل لازم را برقرار کنیم.

 

یکی از تاکیدات رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تمرکز بر مسئله نخبه پروری و استفاده از بقاع متبرکه در این باره است، آیا برنامه جامعی در این باره طراحی و تدوین کرده اید؟

 

باید جریانی برای ارتقای ورودی نیروها به مسابقات ایجاد شود؛ در سال های اخیر ورودی ها به مسابقات قرآن کم یا تکراری شده اند اینکه جوانان و نیروهای مستعد را شناسایی کرده و آموزش دهیم و تلاش کنیم چهره های قرآنی جدیدتری به جامعه معرفی شوند قطعاً باعث ارتقای کیفی مسابقات می شود، لذا باید در میدان نخبه پروری ورود کرد لذا با توجه به ماموریت های سازمان و گرایش ها به مسابقات باید برای این مهم برنامه تعریف و از ظرفیت ها استفاده شود.

در دوره ریاست بر سازمان دارالقرآن بر این مهم کار شد تا مسابقات از نظر کمی و کیفی ارتقا بیابد. در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف هم باید کارویژه های لازم برای این مهم تعریف و تقسیم کار شود.

مساجد، بقاع متبرکه، جلسات قرآن و موسسات همه ظرفیت های کشوری هستند که می توان در این باره از آنها استفاده کرد.

 

با توجه به فعالیت ستاد ملی حفظ قرآن در سازمان اوقاف، برنامه های پیش روی این ستاد چیست و چطور اجرای اهداف و سیاست ها را دنبال می کند؟

 

ابتدا ضرورت دارد اعضای ستاد ملی حفظ فعالانه برخورد کنند و حضور داشته باشند اینکه مسئولیتی را به دستگاهی بسپاریم اما همه کارها منوط به تخصیص منابع مالی باشد، کاری را پیش نمی برد. اعضای ستاد ملی حفظ قرآن برای داشتن خروجی باید فعالانه برخورد کنند و طرح داشته باشند و سرمایه گذاری کنند.

اگر فقط منتظر منابع مالی اوقاف باشند با توجه به اینکه اینجا هم محدودیت هایی هست، کار به نتیجه ای که باید نمی رسد.

 

در اجرای طرح و برنامه های مرکز امور قرآنی چقدر بر ظرفیت مساجد و کانون های فرهنگی هنری آنها اتکاء می کنید؟

 

اولویت کاری ما با توجه به ماموریت سازمان اوقاف، استفاده از ظرفیت امامزادگان و بقاع متبرکه است اما نباید از مساجد غافل شد، به اندازه امکان و وسع کار می کنیم.

اما اولویت با بقاع متبرکه است، نزدیک به هشت هزار بقعه در کشور وجود دارد که ظرفیت مستعدی برای انجام فعالیت های قرآنی محسوب می شود و باید به مرور آنها را در حوزه فعالیت های قرآنی فعال کرد.

 

کد خبر 882930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha