فرا اخلاق؛ عرصه‌ای مغفول در مطالعات و پژوهش‌ها/ پیوند فلسفه اخلاق و معرفت‌شناسی از معبر یک کتاب

حجت‌الاسلام محمدی‌منفرد با اشاره به انتشار کتاب «توجیه باور اخلاقی»، گفت: در این اثر به مباحث مختلف اخلاقی پرداخته شده از جمله فرا اخلاق که در کشور ما کمتر به آن توجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: چندی قبل کتاب «توجیه باور اخلاقی» به قلم حجت الاسلام «بهروز محمدی منفرد» روانه بازار نشر شد. نویسنده در این اثر در پی پاسخ به شکاکیت در این زمینه و طرح نظریه‌ای جامع در حوزه ساختار توجیه باور اخلاقی است؛ چراکه با نبود دیدگاهی جامع در حوزه توجیه باورهای اخلاقی، ناهنجاری‌های اخلاقی در قلمرو عمل توجیه عقلانی می‌یابد و بسترساز اباحی‌گری با پشتوانه عقلانی می‌شود؛ یکی از دلایل اهمیت این پژوهش پاسخ به شکاکیت و جلوگیری از اباحی‌گری در حوزه اخلاقیات است.

 

بر آن شدیم مباحث و ابعاد مختلف این اثر را در گفت وگو با حجت‌الاسلام «محمدی منفرد» به بحث و بررسی بگذاریم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

 


حجت الاسلام «محمدی منفرد» با بیان اینکه در حوزه «فرا اخلاق» در کشور ما یا کار نشده یا بسیار اندک کار شده است، اظهار کرد: حوزه مطالعاتی من فلسفه اخلاق است و همین امر یکی از عواملی بود که سبب شد دست به نگارش این اثر بزنم. کتاب «توجیه باور اخلاقی» در واقع پیوندی را میان معرفت شناسی و فلسفه اخلاق ایجاد می کند.

 

این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در این کتاب می خواهیم مباحث معرفت شناختی، حقایق و گزاره های اخلاقی را فهم کنیم. البته در مسیر نگارش کتاب مشکلاتی هم وجود داشت که در مقدمه آن اشاره داشتم. گاهی به برخی نظریه ها از جهت محدودیت های زمانی و حجم اثر به صورت کلی اشاره شده است.

 

وی ادامه داد: البته تلاش کردم که همه دیدگاه ها به صورت دقیق بررسی شود با این وجود هرکدام از فصل ها خود امکان این را داشتند که اثر مستقلی باشند و البته به این موضوع نیز اشاره داشته ام. مثلا انسجام گرایی اخلاقی می تواند کتاب مستقلی باشد. 

 

Image result for ‫کتاب توجیه باور اخلاقی‬‎


حجت الاسلام محمدی منفرد افزود: در نگارش این اثر از منابع لاتین استفاده کردم و سعی کردم دیدگاه های مهمترین فیلسوفان در حوزه فلسفه اخلاق را مطرح کنم، اما همان طور که اشاره کردم اولا فرصت ما کم بود و در وهله دوم سیاست های پژوهشگاه اجازه نمی داد که بیش از این حق مطلب را ادا کنم، ضمن اینکه کتاب هایی از این دست عموما در ویرایش با مشکلاتی مواجه اند، به هر صورت من در ویراست جدید مشکلاتی که بعضا وجود داشت را حل کردم.

 

 
وی تصریح کرد: در گام نخست این اثر، معرفت شناختی اخلاق تحلیل مفاهیم شد؛ بنابراین بخش اول کتاب بحث از امکان معرفت و پاسخ به شکاکان معرفت شناسی اخلاق است. در گام دوم سراغ نظریه های توجیه باور اخلاقی می رویم که یکی از مهمترین نظریات بحث مبنا گرایی اخلاقی است و در ادامه انسجام گرایی و سپس زمینه گرایی ساختار توجیه بررسی شده است.

 

این پژوهشگر گفت: البته مبناگرایی را بر اساس رویه خاصی بررسی کرده ام. مبناگرایی هنجاری یا مبناگرایی طبیعت گرا تعریف هایی دارد که به آنها پرداخته ام تا در نهایت به این نتیجه برسیم که بهترین دیدگاه برای توجیه باور اخلاقی یا بهترین نظریه برای توجیه نظریه اخلاقی چیست. در واقع می خواهم بگویم که حرکت ما از امکان معرفت می آید و بعد نظریه های مقابل توجیه باور اخلاقی، نیز بیان می شود و زمانی که مشخص می کنیم که توجیه باور اخلاقی  امکان پذیر است سراغ نظریه هایی می رویم که به این مولفه پرداخته اند.

 

گفتنی است کتاب «توجیه باور اخلاقی» به قلم بهروز محمدی منفرد و توسط اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۴۰۴ صفحه و به قیمت ۲۸ هزار تومان در سال ۱۳۹۷ منتشر شده است.

 

کد خبر 885188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha