معروف ترین حماسه ادبیات ترکی به صحنه می رود

نمایش کوراوغلو به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی قرار است از ۲۴ بهمن همه روزه در تالار اقبال آذر مجتع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز به صحنه رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «یعقوب صدیق جمالی» امروز در مراسم رونمایی از پوستر نمایش کوراوغلو گفت: این نمایش با حضور بزرگان هنرهای نمایشی تبریز در سال 79 به صحنه رفت و با استقبال کم نظیری مواجه شد.

به گفته این کارگردان تئاتر، استقبال از نمایش کوراوغلو در آن سال به حدی بود که 76 نوبت در تالار تربیت به صحنه رفت.

صدیق جمالی با اشاره به اجرای این اثر در نخجوان و ترکیه یادآور شد: نمایش کوراوغلو در آن سال موجب شد که تبریز به عنوان پرمخاطب ترین شهر در حوزه تئاتر معرفی شود.

وی تصریح کرد: پس از سال ها احساس کردیم که فضا برای اجرای دوباره این نمایش محیا شده و می توانیم آن را به صحنه ببریم.

صدیق جمالی با بیان این‌که نمایش با همان ورژن قبلی اجرا خواهد شد، افزود: احساس می کنم با تجربه بیشتر و امکانات به روزتر، احساس می کنم اثری متفاوت تر از قبل به مدت 120 دقیقه با ۱۰۰ نفر عوامل برای مخاطبان ارائه خواهیم کرد.

همچنین «خسرو سرتیپی»، پژوهشگر تاریخ و ادبیات ترکی آذربایجان در سخنانی اظهار داشت: کوراوغلو یکی از معروف ترین حماسه های ادبیات ترکی آذربایجانی به شمار می آید و به قدری در تاریخ و فرهنگ آذربایجان نفوذ داشته که بیش از 10 فرم موسیقی عاشقی به این باب اختصاص دارد.

به اعتقاد سرتیپی، حماسه کوراوغلو به یکی از ویژگی های بارز ادبیات، موسیقی و فرهنگ فولکلور آذربایجان تبدیل شده است.

گفتنی است، داستان کوراوغلو تمثیل حماسی و زیبایی از مبارزات طولانی مردمان آذربایجان با دشمنان داخلی و خارجی است که به دلیل داشتن غنای ادبی و موسیقیایی خود، به یکی از آثار مهم فولکلور تبدیل شده است.

این نمایش قرار است از 24 بهمن ماه همه روزه از ساعت 20:30 در تالار اقبال آذر مجتع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز به صحنه رود.

کد خبر 892494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha