پروین اعتصامی؛ نگین درخشان خاک زرخیز تبریز است

محمدپور گفت: پروین اعتصامی بانوی شعر و شعور معاصر آذربایجان اگرچه در درجه اول افتخار تمام ایران و خال رخ هفت شهر ادب پارسی است، اما در واقع نگین درخشان خاک زرخیز تبریز است.

«محمد محمدپور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز که به مناسبت سالروز تولد اختر چرخ ادب پروین اعتصامی ترتیب یافت، اظهار داشت: ۲۵ اسفندماه که سالروز ولادت این بانوی فرهیخته بوده و به نام وی نامگذاری شده، فرصت مغتنمی است تا اصحاب فضل و فرهنگ اشعار نغزش را مورد مداقه و تامل قرار دهند؛ زنان آذربایجان از زمانهای دور در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی فعالیتهای بیشماری داشته اند و در صفحات تاریخ ایران اسلامی خوش درخشیده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: آئینه تاریخ در زمان های مختلف نقش تاثیرگذار و بااهمیت زنان در عرصه های گوناگون را بازنمایانده است، در این میان نام بانوی شعر و شعور، پروین اعتصامی، این شاعره توانای معاصر آذربایجان اگرچه در درجه اول افتخار تمام ایران و خال رخ هفت شهر ادب پارسی است، اما در واقع نگین درخشان خاک زرخیز تبریز است؛ همانگونه که هرگاه نامی از فردوسی به میان می آید بی اختیار به یاد ملک طوس می افتیم و نام حافظ یادآور شیراز است، نام پروین نیز، تبریز را در اذهان متبادر می سازد.

وی افزود: در آفاق ادب فارسی معدود شاعرانی هستند که در عین فخامت کلام،  همّ و غمّ شان به تصویرکشیدن جور روزگار و درد مردم زمانه خویش باشد، دردی که ریشه در ضمیر ناآرام و روح سترگ شاعر دارد و وی زبان خود را در استخدام تبیین این ناملایمتی ها می گمارد.

محمدپور ادامه داد: پروین آسمان شعر ایران، با آثاری پرمحتوی و رنگین و فصیح و دلنشین در عرصه ادبیات این مرز و بوم جایگاهی ویژه دارد و در ردیف سرآمدان شعر اجتماعی و حکمتی است. او با ادبیات فاخر ایران پیوندی ناگسستنی داشته و شعرش را در کوره ی عقل و خرد و احساس و اندیشه گداخته و صیقل داده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: شعر پروین، از جهت فکر و معنا بسیار وزین و متین است، وی سخنوری تواناست که ثمره تفکّرات خود را درباره انسان و جنبه های گوناگون زندگی و نکته های اخلاقی و اجتماعی، به قلم آورده است. به تعبیر پدر سخن شناس وی، شعر پروین، شعر اوقات و احوال و اشخاص نیست، شعر تربیت و تهذیب و همگانی کردن اخلاق است، ترانه روح فزای مهر و عطوفت و فضیلت و نغمه جذّاب سعی و عمل و همّت و اقدام اوست.

وی افزود: امروزه در پهن دشت سرزمین گهرپرور ایران نمی توان جایی را یافت که نام و نشانی از سروده های این بانوی شاعر در آن نباشد و یا مردم آن دیار بیتی از آثار گرانسنگ او را بر لوح خاطر نسپرده باشند و این نشان دهنده ی نفوذ معنوی شاعر بر سراچه ی دلهاست.

محمدپور خاطرنشان کرد: شعر و ادب در هر جامعه ای و علی‌الخصوص ایران که مردمانش طبعی لطیف دارند در حقیقت شاکله و عنصر اصلی ارتباطات محسوب می‌شود و روی این اصل، هرگز جامعه شعر و ادب ایران‌زمین شخصیت ممتاز و کم نظیر اختر آسمان شعر ایران را که با افکار و اندیشه های بلند و سعی و تلاش های صادقانه آثاری مانا و مردمی آفریده را فراموش نخواهد کرد.

 

کد خبر 905630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha