بعثت پیامبر پرده شهوت و دنیاپرسی را از عقل ها کنار زد

استاد سطح عالی حوزه با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) مبنی بر هدف از بعثت انبیاء تأکید کرد که بعثت پیامبر پرده شهوت و دنیاپرسی را از عقل ها کنار زد.

حجت الاسلام والمسلمین «علی نظری منفرد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار داشت:عید مبعث یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی و از شریف ترین ایام در بین روزها است.

 

استاد سطح عالی حوزه افزود: خداوند متعال در این روز بهترین خلق خود را برگزید و راه هدایت و سعادت را به بشر آموخت و قرآن را که مشعل هدایت است بر بشر نازل کرد.

 

وی با بیان این که هدف از بعثت بیدار شدن عقول خفته مردم است، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در یکی از خطبه های نهج البلاغه می‌فرماید: «فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ اَلْعُقُولِ» یعنی انبیاء آمدند تا عقل هایی که دفن شده و پرده شهوت و علاقه های دنیایی بر آن کشیده شده را برانگیزانند و خرد آن ها را نشان بدهند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد بیان داشت: خداوند متعال برای اعطای هیچ نعمتی به انسان بر او منت نگذاشته مگر برای چند نعمت بسیار مهم که یکی از آنها بعثت نبی مکرم اسلام(ص) است؛ آن جایی که می‌فرماید: «لقد من الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا» خداوند به واسطه بعثت پیامبری از بین خود مردم بر آنها منت گذاشته است.

 

وی با بیان این که منت گذاشتن بر یک نعمت دلیل بر لزوم بزرگداشت آن نعمت است، گفت: همه باید تلاش کنیم در مسیری که پیامبر گرامی اسلام(ص) برای ما ترسیم کردند و در راه خلق عظیم ایشان حرکت کنیم تا به سعادت برسیم و در یک جمله سعادت و هدایت بشر به معارف مبعث گره خورده است.

 

استاد سطح عالی حوزه با اشاره به آیه «انک لعلی خلق عظیم» خاطرنشان ساخت: در این آیه و در برخی آیات دیگر قرآن کریم، خداوند به اخلاق نیکو و خلق عظیم پیامبر اشاره کرده است که ما نیز باید از ایشان در داشتن اخلاق نیکو پیروی کنیم که قطعا راه نجات و سعادت در همین خواهد بود.

کد خبر 907775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha