برای جهش تولید باید ظرفیت مراکز تولیدی کشور احیا شود

حجت الاسلام خطیبی با اشاره به این که کارخانه های تعطیل شده زیادی با ظرفیت بالا در کشور وجود دارد، گفت: برای جهش تولید باید ظرفیت مراکز تولیدی کشور احیا شود.

حجت الاسلام دکتر «مهدی خطیبی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب به درستی شعار سال را «جهش تولید» قرار دادند، گفت: کشور ما از سال 91 یعنی از زمان اوباما دچار یک رکود اقتصادی شدیدی شد و ما به بیش از 20 درصد رشد نرسیدیم.

 

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: طی این سال ها پیش بینی این بود که تا سال 97 به رشد قابل قبولی برسیم ولی جهش آنچنانی صورت نگرفت و ما همچنان در همان حول و حوش هستیم و رشد اقتصادی ما گاهی یک تا دو درصد و گاهی هم منفی بوده است.

 

وی تصریح کرد: سال گذشته و به ویژه سال 97، تولید رشد آن چنانی نداشت که دلیل آن هم خروج آمریکا از برجام و توقف فروش نفت بود که کشور را دچار یک رکود شدیدی کرد به همین جهت رهبر معظم انقلاب در این دو سال تأکید بیشتری بر تولید داشته اند.

 

حجت الاسلام خطیبی در تبیین معنای «جهش تولید» اظهار کرد: جهش تولید یعنی تولید اندک دو سال قبل را افزایش بدهیم چراکه ظرفیت تولید و زیرساخت های تولید در کشور ما فراهم است و نه تنها خیلی از این ظرفیت ها تعطیل شده و امکان ادامه کار برای آنها از دست رفته است که می‌توان این مسأله را اصلاح کرد.

 

این پژوهشگر اقتصاد اسلامی در ادامه بیان داشت: «جهش تولید» یعنی این که تولیدات ما بیش از گذشته رشد پیدا کند و به منصه ظهور رسیده تا از این طریق، اقتصاد کشور یک گام به جلو برود، همچنانکه ما در سال های گذشته تا حدودی توانسته ایم از تحریم نفتی فرصتی برای رشد تولیدات و صادرات غیر نفتی پیدا کنیم هرچند در این زمینه هنوز خیلی عقب هستیم.

 

وی با بیان این که کشور ما باید در آینده نزدیک از وابستگی به نفت به طور کامل خارج شود، تصریح کرد: ما باید متکی به تولیدات غیر نفتی بشویم، همچنانکه بعد از دوران دفاع مقدس همه دولت ها به نوعی به دنبال این مسأله بوده اند ولی هرگز به طور کامل موفق به این مسأله نشدند.

 

حجت الاسلام خطیبی در پایان یادآورشد: در کشور ما کارخانه های زیادی وجود دارد که ظرفیت تولیدی بالایی دارند که اگر از سوی دولت مورد حمایت قرار بگیرند می‌توانند در «جهش تولید» کمک کنند و اقتصاد کشور را از وضعیت فعلی خارج کنند.

کد خبر 909533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha