برای جهش تولید باید ظرفیت خالی مراکز تولیدی کشور فعال شود

رستمی با بیان این که به صورت میانگین بیش از نصف ظرفیت تولید در کشور فعال نشده است، گفت: دولت اگر تنها همین کارخانجات ومراکز تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل را فعال کند، جهش تولید محقق می‌شود.

دکتر «محمدزمان رستمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به این که در حوزه اقتصاد باید به صورت تدریجی حرکت کرد، اظهار داشت: به عبارت دیگر در حوزه اقتصاد باید استفاده از ظرفیت های انسانی و فنی و منابع طبیعی گام به گام باشد و نمی‌شود در این حوزه دائما سریع حرکت کرد.

 

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم با بیان این که جامعه در توان همچون فرد است، گفت: شما نمی توانید به هر فردی به یک اندازه آموزش بدهید و توقع یک سان داشته باشید چون توان فکری و استعداد آموزشی هرکسی فرق می‌کند، جامعه نیز همین طور است.

 

وی اضافه کرد: منطق اقتضا می‌کند بر مردمی که خود اقتصاد را شکل می دهند فشار نیاید چون اگر اصرار بر سرعت در اقتصاد داشته باشیم شاید نتوانند همراهی کنند، اما مسأله مهم این است که باید ذیل اقتصاد مشخص شود هرچند مشخص کردن آن چندین سال طول بکشد.

 

رستمی با بیان این که بدون تعیین ذیل اقتصاد همواره در آراء و نظرات تشتت و پراکندی به وجود می آید، ابراز داشت: در این صورت نتیجه تلاش ها جمع نمی‌شود، بنابراین مرحله اول ذیل اقتصاد است و در مرحله بعدی سیاست گذاری شروع می‌شود چون گفتیم در غیر این صورت تلاش هایی که صورت می گیرد همدیگر را خنثی می‌کنند.

 

وی با اشاره به نسبت بین گام به گام و پیوسته حرکت در اقتصاد با موضوع «جهش تولید» که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح کرده اند، گفت: باید بدانیم رهبر معظم انقلاب پس از سال ها بحث های طولانی در حوزه اقتصاد و تعیین ذیل اقتصاد، تازه وارد بحث جهش شده اند که دقیقا درست است.

 

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که «جهش تولید» نیز یک اصل اقتصادی مهم است، گفت: در تمامی مسیر حرکت پیوسته و گام به گام لازم است ولی در بعضی از مراحل باید جهش یا خیز داشت، یعنی وقتی شما روی یک باند حرکت می کنید باید بعد از مدتی به کار خود جهش بدهید، در ادامه با استانداردسازی و تحول ایجاد شده دوباره حرکت خود را گام به گام کنیم و در ادامه با ایجاد ظرفیت های خوب، به کار خود جهش دوباره بدهیم.

 

وی بیان داشت: فرمایش مقام معظم رهبری در این حوزه هوشمندانه بود چراکه ما از نظر علمی و فنی و همین طور منابع طبیعی و شرایط اقتصادی آمادگی برای جهش داریم و ما الان توان خوبی داریم و کسانی که در این حوزه نقدهای مختلفی می‌کنند باید بدانند باید تحریم ها را نیز لحاظ کنیم.

 

رستمی با تأکید بر این که تأثیر تحریم ها و عدم توان در فروش نفت در اقتصاد ما یک واقعیت غیر قابل انکار است، گفت: امروز توان ارتباطی ما به دلیل تحریم با بانک های جهانی کم است، درحالی که چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی برای انجام معاملات بین المللی نیاز به این بانک ها داریم و این حق مسلم از ما گرفته شده است.

 

وی فضای فعلی کشور را برای جهش در تولید و اقتصاد مناسب ارزیابی کرد و افزود: به هرحال کشور ما امروز امنیت خوبی دارد و از آبادانی نسبی نیز فراهم است، چراکه بعد از انقلاب زمینه کارهای اقتصادی فراهم شده و زیرساخت این مسأله نیز آماده است به علاوه این که کارخانجات زیادی نیز در کشور وجود دارد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با تأکید بر این که مشکل اساسی تولید، فعال نبودن همه ظرفیت کارخانه ها است، یادآور شد: برخی از کارخانجات از هشتاد درصد توان خود استفاده می‌کنند، برخی 50 درصد، برخی 20 درصد و برخی هم کاملا تعطیل شده اند که به صورت میانگین امروز در کشور ما نیمی از ظرفیت تولید، فعال نیست.

 

وی تأکید کرد: دولت اگر بتواند با کمک به تولید کنندگان و ایجاد تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی این ظرفیت را فعال کند، یقینا جهش واقعی در تولید ایجاد خواهد شد و ما نیازمند تأسیس کارخانه یا مرکز تولیدی چندانی در کشور نیستیم.

کد خبر 910982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha