رشد اقتصادی، اولویت همه کشورها بعد از امنیت است

حجت الاسلام والمسلمین رضایی با بیان این که رشد اقتصادی اولویت همه کشورها بعد از امنیت نسبی است، گفت: رشد اقتصادی نیز بدون جهش تولید محقق نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین «مجید رضایی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با بیان این که مسأله اقتصاد و رونق در آن در همه کشور جزو مهمترین مسائل محسوب می‌شود، گفت:جهش اقتصادی اولین پروژه پر اهمیت روی میز کشورهای دنیا است و از بقیه مسائل مهمتر است.

 

عضو شورای فقهی بانک مرکزی افزود: برای همه کشور مهمترین مسأله امنیت است ولی امنیت در شرایط جنگ اهمیت فوق العاده ای پیدا می‌کند و زمانی که یک کشور به ثبات نسبی می رسد، مسائل فرهنگی، سیاسی، اعتقادی، اجتماعی و به ویژه اقتصادی جایگاه ویژه ای پیدا می‌کند.

 

وی با بیان این که غذا، پوشاک، زندگی، رفاه و بسیاری از مسائل دیگر در همه حکومت ها به کارآمدی اقتصاد بستگی دارد، گفت: عمدتا حکومت ها یکی از اهداف خودشان را رفاه نسبی قرار می دهند و تلاش می‌کنند تا با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنند، چراکه هیچ کشوری به صورت ایزوله پیشرفت نمی‌کند بلکه پیشرفت های زیاد در علوم و دانش های مختلف در بین کشورهای مختلف منتقل می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین رضایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان خاطرنشان کرد: طبق آمارهای رسمی نزدیک به 200 کشور با این بیماری درگیر شده اند و همین مسأله زمینه ساز گسترش همکاری ها بین کشورها شده است چراکه کشورها از نظر واردات، صادرات، تنوع کالایی و به طور کلی در امور اقتصادی به هم وابسته اند.

 

وی تأکید کرد: البته کشور ما از نظر اقتصادی کمی از قافله جهانی عقب مانده است چراکه در کشور ما معادن و مواهب الهی زیادی وجود دارد که از آنها استفاده چندانی نبرده ایم و از طرف دیگر میزان بهره وری و هدر رفت زمان نیز بالا است و طبق این روالی که داریم باید چندین نسل کار کنیم  هرچند اگر چندین نسل هم کار کنیم کشورهای دیگر متوقف نخواهند شد.

 

استاد اقتصاد دانشگاه مفید با اشاره به نام گذاری سال جدید به سال «جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب یادآور شد: ما در بخش تولید نیز با مجموعه های پیشرفته جهان فاصله زیادی داریم و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب بر این مسأله تأکید زیادی دارند، بنابراین باید بدانیم اگر تولید پیشرفت نکند، اقتصاد ما هرگز رو به جلو نخواهد بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین رضایی بیان داشت: بعد از امنیت نسبی در کشور، مردم احتیاج به زندگی و رفاه و سلامتی دارند، البته در کشور ما نسبت به گذشته پیشرفت های چشم گیری ایجاد شده که نباید آنها را نادیده بگیریم به عنوان مثال اگر ما همین مقدار امکانات تولید نداشتیم، در قضیه کرونا درمانده می شدیم و اگر 30 سال قبل بود هرگز نمی توانستیم جلوی شیوع آن را بگیریم.

 

وی در پایان با بیان این که ما با نقطه مطلوب فاصله داریم، خاطرنشان ساخت: در همین دوره هایی که بخش های تولیدی بهتر شده و از جمله ظرفیت های بخش های پتروشیمی افزایش پیدا کرده بدون واردات سنگین توانسته ایم، خیلی از نیازها را برطرف کنیم بنابراین تولید تنها راه نجات اقتصاد است و حل و فصل مشکلات آموزشی، درمانی و غیراز آن نیز به توانمندی ما در اقتصاد مربوط است.

کد خبر 910162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha