تحریم های دشمن بر خام فروشی در صادرات تنظیم شده است

رحمانی گفت: تحریم های ظالمانه دشمنان علیه کشورمان طوری تنظیم شده است که ما را وادار به خام فروشی در صادرات کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «رضا رحمانی» امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اقدامات وزارت صمت در زمینه مقابله با کرونا اظهار داشت: در زمینه تولید ماسک ابتدا مشکلاتی وجود داشت، اما در کمترین زمان ممکن رفع شدند و تولید روزانه ۲۰۰ هزار ماسک را به پنج میلیون عدد رساندیم.  

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بر اساس محاسبات تحریم کنندگان و کارشناسان اقتصادی جهان، باید در سال ۹۷ زنجیره تعطیلی کارخانه های کشور آغاز می شد و در سال ۱۳۹۸ منجر به اعتراض های کارگری و اجتماعی و در نهایت تسلیم شدن کشور می شد، اما ناکام ماندند.  

وی با بیان این‌که تحریم های ظالمانه علیه کشور ما طوری تنظیم شده است که ما را وادار به خام فروشی در صادرات کنند، تصریح کرد: هر نوع کالایی که اکنون در داخل تولید می شود و پیش از این جزو واردات کشور بود، ممنوعیت واردات دارد.  

رحمانی با تاکید بر این‌که هر کالایی که با کیفیت مناسب و به حد نیاز در کشور تولید شود محدودیت واردات بر آن کالا اعمال می شود، افزود: تولیدکنندگان داخلی حق ندارند تولیدات خود را در کشور گران تر از خارج کشور بفروشند در غیر این صورت با آنها برخورد می شود.  

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۳۵ میلیون تن صادرات کالا داشتیم که با احتساب شاخص های مختلف از لحاظ ارزشی و وزنی نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است؛ به رغم مشکلات مختلف تولید در بخش های معدنی و صنعتی افزایش یافته است.

رحمانی گفت: در سال گذشته تولید حداقل سه چهارم محصولات افزایش داشته و در حوزه معدن به غیر از آلومینیوم، همه تولیدات معدنی مثل مس و فولاد رشد کرده و تولید مواد غذایی، پوشاک و لوازم خانگی نیز افزایش یافته است.

وی همچنین با اشاره به صادرات  ۳.۲ میلیارد دلاری آذربایجان شرقی در سال گذشته، گفت در مورد صادرات هر اختیاری که لازم است تفویض می‌کنیم ولی در برخی مواقع دست ما بسته است، به ویژه اینکه واردات اقلامی مثل کامیون یخچال دار باید به تصویب دولت برسد.

وی همچنین بااشاره به اینکه توان صادراتی کشور بالاست و کرونا تاثیر کمی گذاشته است، گفت: البته تاثیرات آن در اقتصاد جهانی خود را نشان داده است و کشورهای مختلف برای شرایط پساکرونا ۱۴۴ رویه جدید ثبت کردند و ما نیز به دنبال جبران ضررهای کرونا در کشور هستیم. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چند صنف در دوران کرونا بیشترین آسیب ها را دیدند که حوزه گردشگری و صنایع دستی جزو آنهاست البته دولت ۱۷۵هزار میلیارد تومان برای جبران ضررهای اصناف و وزارتخانه ها تخصیص داده که توزیع خواهد شد. 

کد خبر 923333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha