سایه سنگین کرونا بر بازارهای صنایع دستی

بازارهای متنوع صنایع دستی که هر ساله همزمان با تعطیلات نوروز و فصل بهار به عنوان فصل گردشگری دارای رونق بسیار بود، امسال در سایه بیماری کرونا در رکود به سر می برند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد،بازارهای متنوع صنایع دستی که همه ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی و آغاز گردشگری نوروزی و گردشگری فصل بهار  همه ساله مورد استقبال گردشگران ازنقاط مختلف کشور و حتی گردشگران خارجی قرار می گرفت، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در رکود خاصی به سر می برد.

 

با شیوع ویروس کرونا در جامعه مشاغل زیادی دچار بحران شد که از آن جمله می توان به شاغل عرصه صنایع دستی اشاره کرد.

 

احیای صنایع دستی، احیای فرهنگ بومی هر محل و در واقع گامی در راستای اشتغال پایدار شمرده می شود.

 

عمده حیات بازارهای صنایع دستی در سایه فرهنگ گردشگری است که امسال با شیوع ویروس کرونا در مرحله نخست گردشگری در ایام عید نوروز و فصل بهار تعطیل شد.

 

 امروز هنرمندان صنایع دستی و بازاریان این عرصه به دلیل کسادی و تعطیلی کسب و کار خود روزهای سختی را سپری می‌کنند.

 

رونق بازار صنایع دستی می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد خانوارهای کوچک بومی محلی داشته باشد.

 

کاهش فروش صنایع دستی در استان لرستان

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان، امروز(۶ خرداد) در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بازار فروش صنایع دستی استان لرستان به دلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش فروش مواجه بوده است.

 

«سید امین قاسمی» افزود:  یک بازارچه بزرگ در مرکز استان و چند بازارچه موقت در دیگر شهرستان‌های استان، به منظور عرضه محصولات صنایع دستی هنرمندان استان بدون واسطه و به صورت مستقیم در حال فعالیت هستند.

 

وی همچنین با اشاره به سیلاب دو سال اخیر در استان لرستان، افزود: سیل در ایام تعطیلات نوروز از جمله دیگر عوامل کاهش فروش صنایع دستی در استان لرستان طی دو سال اخیر بوده است.

 

قاسمی بیان کرد: به طور معمول فروش نوروزی و ایام گردشگری در فصل تابستان در سطح استان قریب به ۷۰ میلیارد ریال است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، میزان فروش صنایع دستی در نقاط مختلف استان را منوط به وضعیت اقتصادی و اجتماعی حاکم در محل دانست و افزود: بخش عمده‌ای از تولیدات عمده صنایع دستی روستایی و عشایری به صورت مشاغل خرد و خانگی است که بیشتر به صورت مصارف شخصی استفاده می‌شود و فقط مازاد آن به صورت مستقیم برای فروش عرضه می‌شود.

 

قاسمی، اظهار داشت: در استان نمایشگاه و بازارچه دائمی تولید و عرضه محصولات صنایع دستی استان در محوطه فرهنگی-تاریخی باغ گلستان خرم آباد در مجاورت قلعه زیبا و تاریخی فلک الافلاک به عنوان نماد و تبلوری از سه گانه میراث فرهنگی-صنایع دستی و گردشگری پویا، اولین بازارچه دائمی صنایع دستی استان محسوب می‌شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به تلاش‌های این اداره کل در توسعه بازارچه‌های فروش، اظهار کرد: خوشبختانه به منظور عرضه محصولات صنایع دستی هنرمندان استان، ۵ بازارچه در شهرستان‌های بروجرد، الیگودرز، دورود و نورآباد با کمک بخش خصوص به صورت بازارچه‌های خودگردان و موقت بدون واسطه و یا به صورت مستقیم در حال فعالیت هستند.

 

با توجه به اهمیت حمایت از مشاغل آسیب دیده از بحران کرونا، حمایت از مشاغل عرصه صنایع دستی می تواند بستری برای تقویت معیشت مردم و حمایت از صنایع دستی باشد.

کد خبر 932337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha