حضرت مسلم منادی وفاداری تا آخرین قطره خون بود

حجت الاسلام وحدتی شبیری گفت:پیام مسلم، پیام وفاداری تا آخرین قطره خون و افشای ‌به ظاهر دیندارانی بود که حرف و نوشته خود را در مسیر راحت طلبی و دنیا زیرپا گذاشتند و از همراهی پسر پیامبر امتناع ورزیدند.

مرضیه وحدت/ به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، مسلم بن عقیل سفیرامام حسین(ع) و از ارکان اصلی نهضت عاشوراست. او بعنوان امین و سفیر ولی امر خود عازم کوفه شد تا آنان را از نیت یزید و رفتار امام در قبال حکومت غاصب آگاه کند. در این سفر اتفاقاتی رخ داد که برای همیشه تاریخ سرمشق حرکتهای ضدظلم شد. پیام ماموریت، اقامت و شهادت مسلم ، مردانه زیستن بود و اینکه حرکتهای بزرگ مجاهدتهای بزرگ می طلبد. پیام مسلم، پیام وفاداری تا آخرین قطره خون و افشای ‌به ظاهر دیندارانی بود که حرف و نوشته خود را در مسیر راحت طلبی و دنیا زیرپا گذاشتند و از همراهی پسر پیامبر امتناع ورزیدند. این اتفاق بزرگ تاریخ را در گفت وشنود با حجت الاسلام دکتر «سید حسن وحدتی شبیری» رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی مطرح کردیم که تقدیم خوانندگان می شود.

 

پیام مسلم به مردم کوفه دارای چه ابعادی بود و چقدر صادقانه مورد توجه قرار گرفت؟

 بعد از اینکه نامه های متعدی از مردم کوفه به امام حسین (ع) رسبد و از حضرت دعوت کرده بودند که به کوفه بیایند به ویژه نامه ای که مردم کوفه بعد از سخنرانی سلیمان بن صرد خزاعی برای مردمی که در خانه اش جمع شده بودند، کرده بود و از آنها خواسته بود حال که امام حسین (ع) به سمت مکه حرکت کردند اگر واقعا فدایی حضرت سیدالشهدا (ع) هستند و سعادت دنیا و آخرت را می خواهند نامه به امام بنویسند تا به کوفه بیایند، مردم کوفه نیز پیرو سخنان سلیمان بن صرد نامه نوشتند و حضرت را دعوت کردند که به کوفه بیایند، امام بعد رسیدن نامه مردم کوفه قبل از اینکه به کوفه بیایند جناب مسلم بن عقیل را خواستند که به سمت کوفه حرکت کند و اگر ببیند مردم محکم پای حرف خود ایستاده اند ایشان به سمت کوفه حرکت کنند لذا جناب مسلم بن عقیل نماینده سید الشهدا از طرف حضرت به عنوان پیام رسان به سمت کوفه روانه شد.

نماینده حضرت طبعا سخن حضرت را می گوید و در تاریخ این گونه آمده که مردم اقبال کردند و به مسلم روی آوردند، مسلم ابتدا به خانه مختاربن ابی عبید ثقفی وارد شد و  شیعیان برای شنیدن پیام امام حسین (ع) و ملاقات مسلم به این خانه رفت و آمد می کردند، با خواندن نامه حضرت توسط مسلم، مردم گریه می کردند و با او بیعت می کردند، طبق آنچه مرحوم مجلسی در جلد 44 بحار النوار صفحه 335 و 336 می گوید، 18 هزار نفر با مسلم بن عقیل ییعت کردند و جناب مسلم بعد از آن بود که به امام حسین (ع) نام نوشت و خبر داد که تعداد زیادی از مردم کوفه با من بیعت کردند و شما به کوفه بیایید. بنابراین پیام مسلم به مردم کوفه دقیقا همان محتوای نامه ای بود که امام حسین (ع) نوشته بودند و محتوای نامه هم این بود که " اکثر شما مردم کوفه به من نام نوشتید که ما امام و راهبر نداریم، من به سمت شما می آیم که ما به دنبال حقیقت و هدایت باشیم و تا قبل از اینکه من بیایم برادر و پسرعمویم و شخصیتی که مورد وثوق است یعنی مسلم بن عقیل را به سمت شما روانه می کنم و اگر همه بر سر عهد و پیمان خود بودید، طبق آن چه نامه نوشتید من به سمت شما خواهم آمد.

در واقع پیامی که حضرت آخر نامه دادند همان پیام مسلم بن عقیل است، ایشان در پایان نامه خود که به مردم کوفه نوشته بودند، بیان می کنند" به جان خودم امام و جلودار و راهبر اسلامی نیست مگر آن کسی که حکومتش بر اساس کتاب الله باشد و قیام به عدل کند و خودش را مقید به مسائل دینی بداند و مراقب باشد تا خودش در مسیر پروردگار قدم بردارد". اینها پیام مسلم به مردم کوفه بود که همان پیام سید الشهدا (ع) محسوب می شود، البته ابتدا اقبال مردم کوفه به جناب مسلم بسیار زیاد بود و بیعت کردند اما اتفاقاتی پیش آمد که اینها عقب نشینی کردند.

 

شهادت مسلم در کوفه بعنوان نماینده ولایت چگونه می تواند در زمانه فعلی شبیه سازی و مورد توجه باشد؟

تاریخ تکرار می شود تا شرایط موجود خودمان را در آینه تاریخ به ویژه تاریخ مربوط به صدر اسلام است را ببینیم و درس بگیریم، چناچه که امیرالمومنین (ع)  به فرزندانشان و همه کسانی که حامی حضرت بودند سفارش فرمودند "تاریخ را مطالعه کنید و از آن درس بگیرید". ما هر لحظه می توانیم شرایط موجودمان را تحلیل کنیم، هر روزی دشمنان اسلام نقشه ریزی و طرح ریزی برای مقابله با جبهه حق می کنند و تا روز قیامت جدال، نزاع و مبارزه بین جبهه حق و باطل وجود خواهد داشت و در این بین کسانی هستند که مانند درهای گرانبها در شرایط مختلف در کنار عمود خیمه نظام می ایستند و از اسلام و مسلمین با جان و مال خودشان دفاع می کنند که شهید سلیمانی شخصیتی مانند مسلم بن عقیل است که پای عمود خیمه نظام ایستاد در شرایطی که داعشیان سرزمینهای اسلامی را غصب کرده بودند این مرد بزرگ و شهدای مدافع حرم جان خود را در کف اخلاص قرار دادند و نگذاشتند که داعشیان وارد کشور ما شوند. اگر اینها مبارزه نمی کردند علاوه بر اینکه خسارت های زیادی بر پیکره نظام وارد می شد، شخصیت های بزرگ خود را از دست می دادیم، اما این افراد با اهدای خونشان مسلم بن عقیل های زمان شدند و حکومت اسلامی را نجات دادند.

 

آیا خواص که مخاطب پیام امام حسین (ع) بودند هنوز هم در جامعه می توانند با مصلحت اندیشی، اثر منفی داشته باشند؟

خواص آگاهی بخشی می کنند و مردم را به سمت جبهه اسلامی و جبهه حق سوق می دهند. اگر خواص دنبال راحت طلبی باشند و حاضر نباشند خود را به مخاطره بیندازند، نظام آسیب ها و خسارت هایی می بیند که به راحتی امکان جبران کردن آن جود ندارد. در واقع آنچه انسان را نجات میدهد بصیرت است، حضرت علی (ع) فرمودند:" برای دست یابی به آرادی مردم ما باید اهل تفکر، تامل و تعقل باشند و از تاریخ گذشتگان عبرت بگیرند". بنابراین خواص هستد که می توانند با آیات شریفه قران مردم را آگاه کنند و نقش خواص در نجات افراد نقش بی بدیلی است آنها می توانند واقعیت ها را آنگونه که هست به مردم بگویند اما اگر به وظیفه خود عمل نکردند، خداوند ستمگران را بر مردم مسلط می کند و هر چه آنها دعا کنند دعاشان مستجاب نشود.

 

راحت طلبی خواص تا چه حد قادر است بر کلیت نظام خسارت وارد کند؟

مردم به دنبال دانشمندان و بزرگان حرکت می کنند، اگر خواص آنچه را که می بینند نگویند به نظام آسیب هایی غیر قابل جبران وارد خواهد شد، البته ما معتقدیم نظام جمهوری اسلامی نوری است که به این راحتی ها خاموش نمی شود اما به هر حال با این اقدام نظام ضربه می بیند. اینکه شخصیت هایی مانند حضرت ابوالفضل(ع) درجه پیدا می کنند و شهادتشان با دیگر شهدا متفاوت است به دلیل همین بصیرتشان است. امام سجاد فرمودند:" ارزش حضرت عباس  (ع) به آن بصیرت و استحکام ایمانش است". بنابراین نابینا کسی نیست که چشم ظاهری اش نمی بیند بلکه نابینا کسی است که بصیرت ندارد و در سخن امام صادق (ع) است که "کسی که بدون بصیرت و آگاهی حرکت می کند مانند کسی است که جاده را پیدا نکرده سرگردان می رود و هر چه با سرعت بیشتر حرکت کند از مسیر صحیح دور تر می شود". بنابراین اگر می خواهیم نظام ما خسارت نبیند باید خواص آگاهی بخشی کنند، واقعیت را به مردم بگویند و مردم نیز باید همه رفتارهایشان از روی بصیرت و آگاهی باشد.

اگر مردم اهل ذکر و تدبیر باشند، پشت صحنه ها را ببیند و بسیاری از افرادی که پشت صحنه نقاب می زنند و منافقانه خودشان را وابسته به نظام جلوه می دهند اما از پشت به نظام خنجر می زنند را بشناسند و در برابر این افراد مقابل باشند در مقابل حرکت منافقین بیمه می شوند.

در واقع آنچه که ما را از فتنه ها نجات می دهد بصیرت است که در مردم کوفه نبود، آنها امام زمانشان را نشناحتند و شجاعت کافی نداشتند لذا تحت تاثیر تبلیغات توخالی ابن زیاد قرار گرفتند. در حال حاضر نیز دشمنان اسلام شدید ترین تحریم های اقتصادی را علیه ما اعمال کردند اگر مردم ما آگاه نباشند و نخبگان به وظیفه خود عمل نکنند نظام آسیب جدی خواهد دید. وقتی خواص خود آگاه باشند و به عموم مردم آگاهی بدهند موجب می شود تا آنها از روی معرفت حرکت های اجتماعی خود را انجام دهند مانند کمک مومنانه در ایام ویروس کرونا.

 

به نظر شما انتقال پیام عاشورا در طول نسلها به مسلم های جدید نیاز دارد؟

بله. توطئه ها علبه اسلام هر لحظه به شکلی بوده است، یک روز به صورت جنگ 8 ساله روبروی نظام قرار گرفتد، روز دیگر منافقین نقاب به چهره کردند و مقابل نظام ایستادند و هر روزی دشمنان به شکلی در مقابل این انقلاب قد علم می کند لذا ما نیازمند ورود مسلم بن عقیل های زمانه و شهادت امثال چون شهید سلیمانی ها و مدافع حرم هستیم تا انقلاب را بیمه کنند. این شهدا مسلم بن عقیل های زمان ما هستند. در ایام کرونا پزشکان و پرستارانی بودند که جانشان را در کف اخلاص گذاشتند و با اهدای جانشان جان هزاران انسان را نجات دادند و مردم ما با افتخار در جریان کرونا با کمک های مومنانه سربلند بیرون آمدند. اگر آمارهای تلفات در کشور ما به صورت غیر معقول پایین بود به دلیل همین مسلم بن عقیل ها و شهدایی است که در مسیر سلامت مردم جانشان را در طبق اخلاص گذاشتند. در پایان باید گفت آنچه مسلم است این است که خواص به رسالت خود در این دوران حساس آگاه باشند، آگاهی بخشی کنند و مردم نیز در برابر توطئه هایی که دشمنان علیه ما می کنند، مقاومت کنند.

کد خبر 933175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha